Cruiserliefde.
Al jaren probeer ik een oplossing te vinden voor de slechte kwaliteit chroom van onze Cruisers.
In het bijzonder de velgen.Niets hielp.Velgen opnieuw laten verchromen, keramisch polijsten waren achteraf geen oplossing.
Het slokte wel een groot deel van mijn budget op, met gratis teleurstelling erbij.
Uiteindelijk wist ik een nieuw voorwiel op de kop te tikken voor een hoge prijs.Maar geen achterwiel van de behoorlijke kwaliteit, ook niet op eBay.
Halfbakken oplossing dus!En CL wielen vind ik mooi, maar spaakwielen horen naar mijn mening bij een Cruiser.
Hoe moest het nu verder met mijn bakbeest?
In gesprek met een BMW dealer kreeg ik deze zomer een aanbod om een R18 te proberen.
“ Neem hem een weekend mee en laat me weten wat je ervan vindt!“Met een dubbel gevoel nam ik hem mee; had ik niet om het hardst grapjes gemaakt dat R18 rijders achteraan moesten rijden tijdens Cruisertochten?
Geloof het of niet, vier dagen later en 750 km verder was ik verkocht!Wat een heerlijke motor, wat een koppel, een wegligging van een Formule 1 bolide.Hoe beestachtig dat monster rammelt, rilt en rochelt, fantastisch!
Vijf keer zwaarder dan mijn eerste 350 cc-tje uit 1978.
Omdat -diep in mijn hart- een patser schuilt, had ik er best schik in.
Wel vond ik hem laag zitten, op de Lekdijk zat ik snel met mijn voet steunen aan de grond.
Daar kon wat aan gedaan worden, legde de BMW verkoper uit.Hyperpro veren konden de motor een paar centimeter omhoog krijgen.
Verder kan met een los zadel de zitpositie hoger gebracht worden.Zodat je niet het gevoel hebt aan een rekstok te hangen.Nog een paar modificaties verder en de R18 was Theo-proof.
Wel eerst een paar nachtjes slapen voor ik “ja” zou zeggen, want tja, jemig, enne, nou ja, dus!
Je kan wel de patser uithangen, maar er zit een eind aan de vrijblijvendheid om in de showroom te blijven dralen.
” Poepen of van de pot af!” predik ik zelf tegen twijfelaars.
Ik had het zelfde gevoel toen ik, jaren geleden mijn R75 verruilde voor een Cruiser.
Die R75 reed zo verdomd lekker, vond ik, “waarom zou ik hem weg doen voor een Cruiser ?”
Inmiddels rij ik al een paar weken op de R18.
En als het niet zoveel zou regenen had ik er elke dag op willen rijden.Is er dan niets aan te merken op de R18?Jazeker, draaien en keren bij stilstand gaat niet zo makkelijk als met de Cruiser.
Waar ik de Cruiser in één vlotte draai in mijn schuur kom rijden, moet ik nu een paar keer steken en draaien.
Maar ja, dat is de prijs voor de patser uithangen.
Theo Vrouwenvelder.
Oh ja, wie nog interesse heeft in mijn spiksplinter nieuwe Cruiser voorwiel, laat maar weten.
Niet goedkoop maar een nette prijs.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.