U kunt alleen reageren op onderwerpen op dit forum als u bent ingelogd,
Om te kunnen inloggen, moet u lid zijn van de BMW Cruiser Group.

Bandenspanning Bridgestone Exedra achterband

01 aug 2020 14:03 02 aug 2020 20:47 door Rene Kilsdonk.
Rene Kilsdonk
Meer
Bandenspanning Bridgestone Exedra achterband #2629
Ik vond nog iets leuks over bandenspanning even lezen en dan veel rij plezier.

WELKE BANDENSPANNING VOOR MIJN MOTORBANDEN
Wie een eigenaar is van een motor weet dat het belangrijk is om regelmatig de balans en bandenspanning van uw banden te controleren. Waarom is het belangrijk om het te controleren? Hoe kunt u de bandenspanning controleren? Hoe kunt u de juiste bandenspanning achterhalen? Ontdek het in dit korte artikel van Pneusmart!
Waarom is de juiste bandenspanning belangrijk?
Voor uw veiligheid is het belangrijk om de bandenspanning van uw motor te controleren en zo nodig aan te passen. De juiste bandenspanning hangt af van verschillende factoren als rijstijl, soort band, motor, ondergrond en de belasting.

Wat is de juiste bandenspanning voor mijn motor?
De standaard bandenspanning is een druk van 2 bar voor de voorband en 2,5 bar voor de achterband. Op iedere band staat een specificatie aangegeven van de juiste druk, daarnaast staat het ook vermeld in de specificaties van uw motor. Dit is echter niet voldoende informatie. Andere factoren spelen ook een rol, als de afstand van de rit en temperatuur, rijstijl, gewicht bepalen de ideale bandenspanning. Uw rijgedrag heeft ook invloed op de optimale bandenspanning. Als u off-road gaat betekent dat de ondergrond zacht is, waardoor het belangrijk is om een lage bandenspanning te hebben. Met een lage bandenspanning heeft u dan veel meer grip en is het contactoppervlak groter en heeft het profiel een groter impact.

Wat zijn de voor- en nadelen van een hoge bandenspanning?
Een hoge bandenspanning betekent een lager brandstofverbruik en minder slijtage aan de banden door strakkere bochten. Een hoge spanning van de banden is echter minder comfortabel omdat de vering afneemt. Daarbij blijft de temperatuur van de band lager, waardoor de band minder grip biedt. Pas op met een te hoge spanning, want een druk boven de 3 bar maakt dat u bij de kleinste oneffenheid het contact met de weg verliest.

Wat zijn de voor- en nadelen van een lage bandenspanning?
Voor een te lage bandenspanning geldt exact het omgekeerde. Een te lage bandenspanning betekent een hoger brandstofverbruik, snellere bandenslijtage maar meer grip en comfort. Een bandenspanning lager dan 1 bar is gevaarlijk, aangezien u het risico loopt dat de banden uit de velgen lopen.

Hoe meet ik de spanning van mijn motorbanden?
Er bestaan verschillende manieren om de druk te meten, met compressors met manometers of ventieldopjes die rood worden wanneer de spanning lager wordt dan gewenst. Wees bewust dat de druk tijdens lagere temperaturen lager is dan bij een hoge temperatuur. Meet de bandenspanning daarom als ze nog koud zijn.

Hoe vaak moet u uw motorbanden oppompen?
Naast de algemene onderhoudsbeurten is het belangrijk om de bandenspanning van uw motorbanden elke 15 dagen te controleren. U kunt de bandenspanning gemakkelijk te controleren met een manometer. U verbindt de manometer met het ventiel van uw band en de deruk verschijnt meteen.

Hoe vaak u de bandenspanning hoort te controleren hangt af van hoe vaak u de motor gebruikt en van de conditie van de band. Controleer de bandenspanning in ieder geval voordat u vertrekt op een lange reis!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2020 13:08
Theo Vrouwenvelder
Meer
Bandenspanning Bridgestone Exedra achterband #2628
Mooi man !

Kijk of je 16 augustus de proef op de som kunt doen.
Het wordt een mooie tocht waarbij je je banden maximaal kunt testen.

Theo Vrouwenvelder

01 aug 2020 12:51
Jan Voskuilen
Meer
Onderwerp Auteur
Bandenspanning Bridgestone Exedra achterband #2627
Peter en Theo, bedankt voor jullie advies.
Ik heb mijn eerste rit erop zitten met 2,9 atm i.p.v. de door BMW geadviseerde 2,5 atm.
De wegligging is door de hogere bandenspaning sterk verbeterd, vooral op bochtige wegen.

28 juli 2020 12:57
Theo Vrouwenvelder
Meer
Bandenspanning Bridgestone Exedra achterband #2621
Beste Jan,

Kort bericht om je te informeren dat ik dezelfde achterband heb en van het bandenbedrijf het uitdrukkelijke advies kreeg de spanning op 2,9 te brengen.
Dat is nog een beetje meer dan wat Peter schrijft.
Overigens, en hele prettige band voor een Cruiser !

Theo Vrouwenvelder

22 juli 2020 20:44 23 juli 2020 11:31 door Peter Olsthoorn.
Peter Olsthoorn
Meer
Bandenspanning Bridgestone Exedra achterband #2618
Hallo Jan, ik rij al wat langer met Bridgestone op mijn cruiser en heb ze op 2.5 voor en 2.8 achter staan.
En als reminder heb ik daarvan een klein tapje op mijn spatbord geplakt.

Het stuurt dan geweldig, bij een rit met bagage of duo doe ik er een of twee tiende bij.

En ook nog een tip, controleer het zeker iedere maand een keer, ze lopen echt af.

Groetjes, Peter Olsthoorn.

Het leven is als motorrijden;
Je verliest je balans
Als je stil staat

22 juli 2020 11:04
Jan Voskuilen
Meer
Onderwerp Auteur
Bandenspanning Bridgestone Exedra achterband #2617
Sinds een paar weken rijd ik met een nieuwe Bridgestone Exedra achterband. Conform het BMW R1200 C instructieboekje zou de achterband bandenspaning 2,5 atm. moeten zijn.
Is dat ook de ideale bandenspanning voor de Exedra of is een hogere bandenspanning beter?
Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Naar boven