U kunt alleen reageren op onderwerpen op dit forum als u bent ingelogd,
Om te kunnen inloggen, moet u lid zijn van de BMW Cruiser Group.

R18 voorinstelling achter veer

10 nov 2020 19:24 10 nov 2020 19:25 door Rene Kilsdonk.
Rene Kilsdonk
Berichten: 436
Meer
Onderwerp Auteur
R18 voorinstelling achter veer #2766
Even opgelet mocht je ook een testrit willen maken let dan op het volgende de instelling van de voorinstelling van de achterveer net als bij onze C's dat maakt het rijden iets aangenamer.
Bij veel dealers is vergeten deze instelling goed te zetten, hierdoor rij je dus zonder veering. Dit komt omdat de R18 een transport stand heeft de veering is dan helemaal weg.
Tijdens het transport wordt de veervoorspanning van de achterschokbreker in de verzendpositie geplaatst. Dat betekent dat de afstelling van de achterschokbreker tegen de klok in wordt gedraaid totdat deze de aanslag raakt. In deze positie zit je in principe op de rubberen aanslag op de schokbreker met weinig tot geen veerwerking. Tijdens het transport zorgt het ervoor dat de motor niet rond stuitert. De handleiding vermeldt het instellen van de voorspanning, maar het blijkt dat weinig dealers dat hebben gedaan. Ik heb een grafiek gedownload met een uitsplitsing van de voorspanning van minimale afstelling (0 beurten) tot maximale afstelling (26 beurten)

Het proces is heel eenvoudig: met een 13 mm 6-punts dop draait u de afsteller tegen de klok in tot hij stopt. Draai de afsteller langzaam met de klok mee totdat u voelt dat hij in de veerstok grijpt (u voelt een lichte weerstand). Dit is positie "0" Blijf met de klok mee draaien totdat u de gewenste voorspanning bereikt op basis van de kaart die ik heb gemaakt.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Naar boven