U kunt alleen reageren op onderwerpen op dit forum als u bent ingelogd,
Om te kunnen inloggen, moet u lid zijn van de BMW Cruiser Group.

abs/rembekrachtiger r1200cl

03 juni 2021 13:08
Michiel Kruijver
Lees meer
abs/rembekrachtiger r1200cl #3006
Beste Felix, als ik het idee gegeven heb dat ik zelfs een steeksleutel in mijn hand heb gehad, nee dus. Als je dat soort details wil weten moet ik het aan Alex (Ott) vragen; die heeft het geregeld, en dat is degene die mij waarschuwde om de ABS elk jaar of 10.000 km te laten doen. Het is een motorzaak, dus als je wilt bellen 0251315030 en vragen naar Alex (goeie gozer trouwens). Ik heb al moeite genoeg om aan mijn BMW R65 te sleutelen (en zelfs dan hulp nodig) en geloof me, dat is 1000x simpeler dan de R1200CL!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2021 20:50
Felix Petri
Lees meer
abs/rembekrachtiger r1200cl #2999
Beste Michiel, heb jij nog de maten, soort draad diameter en lengte, van de nippels op het ABS Aggregat?

29 mei 2021 08:02
Michiel Kruijver
Lees meer
abs/rembekrachtiger r1200cl #2998
Voor wat het (nog) waard is, 157 euro, remvloeistof, nippels vernieuwd en 1,5 arbeidsloon. Ik de olie gezien die eruit kwam, helemaal bruin, terwijl ze vorig jaar, 10.000 km geleden, er nieuw in ging.

25 apr 2021 18:11
Felix Petri
Lees meer
abs/rembekrachtiger r1200cl #2956
Hallo, ik ben er toch bang voor dat jouw ABS pomp het begeven heeft. Een nieuwe zetten geeft na enige tijd toch weer hetzelfde probleem. Ik zit ook geregeld op Duitse fora en ook hier worden deze oude ABS pompen als ondeugdelijk beschreven en zeker als de remvloeistof niet minimaal ieder twee jaar wordt vernieuwt, wat zelfs voor ervaren klussers een moeilijke klus is. Bovendien moet je of een speciale BMW-vloeistofhouder aankopen of deze zelf maken, let op speciale schroefdraad op de ABS-unit. Je kunt ook eens op de volgende website kijken, rhelectronics.de/ deze jongens kunnen je unit reviseren wat zij niet aanraden omdat het probleem toch weer optreedt, of je opteert voor een vervanger die zij hebben alleen heeft deze dan GEEN bekrachtiging en GEEN ABS meer maar is wel eenvoudig te ontluchten en het vervangen van de vloeistof is ook peanuts.

25 apr 2021 17:27
Kees Eggerding
Lees meer
Onderwerp Auteur
abs/rembekrachtiger r1200cl #2955
De unit die de rembekrachtiger bedient en abs
Deze unit kost ongeveer €1800
We weten bmw is niet goedkoop en motorport ook niet

24 apr 2021 22:08
Gerrie Slegers
Lees meer
abs/rembekrachtiger r1200cl #2953
Wat scheelt er aan? Rempomp aan diggelen?

24 apr 2021 15:53
Kees Eggerding
Lees meer
Onderwerp Auteur
abs/rembekrachtiger r1200cl #2952
De motor maar naar motorport gebracht en vandaag het slechte nieuws gekregen
Reparatie zo rond de € 2000 wordt je niet blij van maar ja............. kunnen dan wel weer veilig rijden

18 apr 2021 12:31
Kees Eggerding
Lees meer
Onderwerp Auteur
abs/rembekrachtiger r1200cl #2944
Ik heb de motor nu naar buiten gereden en zie dat de rode lampjes gaan branden als ik rem .ik heb voldoende remdruk
ik zal een filmpje toevoegen
Bijlagen:

06 apr 2021 08:48 06 apr 2021 08:56 door Adrie Tepas.
Adrie Tepas
Lees meer
abs/rembekrachtiger r1200cl #2921
Kees, heb je al es gekeken op het BMW RT forum ? Daar is ook veel te vinden over ABS, remmen, ontluchten etc.

Wat Gerrie schrijft over motor wegbrengen voor verversen en ontluchten. Ik heb zelf ook op het punt gestaan om mijn R1200CL weg te brengen na meerdere avonden speuren en lezen van diverse fora. M.n. de integrale ABS is lastig. Heb toen besloten om het er toch op te wagen en als eerste stap ben ik nog meer gaan speuren en lezen. Soms spreekt informatie elkaar tegen en wil je meer zekerheid, 2nd opinion etc.
Ik heb de remolie in de stuurleiding vd voorremmen ververst (dit is de leiding van het remhendel naar de ABS pomp). Op de pomp zitten 3 nippels voor de voorzijde die moeten worden gespoeld. Toen nippel 3 geen olie gaf ben ik gestopt, tot ik weer tijd heb en in afwachting van beter weer (motor staat buiten).

Als je veel gesleuteld hebt, genoeg tijd en geduld hebt en het risico aandurft (je zou de ABS pomp kunnen beschadigen, ik heb al eens een bedrag van Eur 1.700 gehoord alleen voor de pomp) is het m.i. te doen (hoewel ik het nog niet tot een goed einde heb gebracht :-( )
Zo niet, is het beter om het aan de BMW dealer over te laten.

04 apr 2021 17:50
Gerrie Slegers
Lees meer
abs/rembekrachtiger r1200cl #2918
Hoor je de rempomp wel werken? hoef je maar een pietsie in te knijpen en dan hoor je het al.
Als de lampen blijven knipperen kan het zijn dat de sensoren er te ver vanaf staan, deze zit bij de abs ring, een getande ring.
als je het remhandle ver in moet knijpen en voel je geen druk, is het niet goed, zit er wel genoeg olie in het reservoir, te weinig? dan trekt het lucht, een klein luchtbelletje is al funest.
Ontluchten kun je zelf niet en moet je naar de monteur dit in verband met de rempomp/bekrachtiging, en geloof me ben, er zelf ooit ingestonken, dacht ook even de remblokken en remolie vervangen, natte voeten, kon de motor op de aanhanger pleuren en wegbrengen.
Als de accu vervangen wordt heeft het totaal geen invloed op de bekrachtiger of abs.
Ik heb de CL 18 jaar maar deze problemen heb ik nooit gehad, behalve dan dat ik dacht het zelf wel even te kunnen, het enige wat ooit vervangen is, is de brandstofpomp, flinke financiele strop, je rijd echt geen meter meer.

03 apr 2021 16:58
Kees Eggerding
Lees meer
Onderwerp Auteur
abs/rembekrachtiger r1200cl #2917
Als ik nu g rijden brandt deze niet .Vorig jaar voelde ik dat de remhandel opeens meer moest inknijpen en er knipperde 2 rode lampen
Zelf denk ik ook aan de sensoren maar ja welke??

03 apr 2021 10:16
René Kilsdonk
Lees meer
abs/rembekrachtiger r1200cl #2916
Kees heb je al wel gekeken of het lampje nu ook nog brand, je schrijft dat je niet meegereden hebt na vorig jaar. Overigens ik heb mijn accu ook vervangen en daarna geen storing gehad of iets gereset. Denk niet dat dat nodig is bij een nieuwe accu. Overigens kan je wel rijden maar je ABS werkt niet de remmen zullen wel werken.

02 apr 2021 21:08
Jack Vooys
Lees meer
abs/rembekrachtiger r1200cl #2914
Goedeavond Kees, bij aanschaf van mijn motor had ik ook het probleem met het abs lampje, bij mij moest er een sensor vervangen worden. En ook gereset worden.

02 apr 2021 19:45
Michiel Kruijver
Lees meer
abs/rembekrachtiger r1200cl #2913
Beste Cees, mijn motormonteur, Edwin Ott vertelde mij dat een zwak punt van de CL de ABS is en dat je (zeer) regelmatig onderhoud moet plegen. Hij raadt mij aan per 10.000 km/15.000 km. Ik best veel, dus één keer per jaar minstens ben ik de haas. Vorige keer zat het in een beurt met banden, en nog een paar grappen, maar deze zomer, voor het seizoen gaat hij weer. Zodra ik geweest ben meld ik even wat ik kwijt was.

02 apr 2021 18:53
Kees Eggerding
Lees meer
Onderwerp Auteur
abs/rembekrachtiger r1200cl #2912
BMW liefhebbers
Afgelopen nov 2020 vlak voordat ik thuis was en ik de remmen gebruikte gingen rode lampjes branden en kon ik de remhendel verder inknijpen.
Een aantal weken daarvoor heb ik mijn accu vervangen.
Ik heb gelezen dat dan de abs moet worden gereset ?? of geldt dat alleen voor oude bmw's
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb sindsdien niet meer gereden en ik weet niet of ik de motor naar de motorzaak moet brengen of zelfs laten ophalen

Tijd voor maken pagina: 0.312 seconden
Naar boven