U kunt alleen reageren op onderwerpen op dit forum als u bent ingelogd,
Om te kunnen inloggen, moet u lid zijn van de BMW Cruiser Group.

Voldoende profiel toch geen grip bij natte omstandigheden

04 dec 2022 14:31
Jan Voskuilen
Lees meer
Voldoende profiel toch geen grip bij natte omstandigheden #3798
Beste Orne,

Je tweede zin over scheuren en teerstroken intrigeerde me. Vanuit mijn werkzame leven bij Rijkswaterstaat weet ik dat reparaties van scheuren, naadbeschermers tussen oud en nieuw asfalt en reparatiestukken soms gladder kunnen zijn dan het omliggende asfalt. Meestal is dat het geval als deze niet zijn afgestrooid met fijne steenslag.
Zulke reparaties kunnen, hoe smal ze soms ook zijn, heel gevaarlijk zijn voor motorrijders.
Aan asfalt worden in Nederland hoge eisen gesteld wat betreft de stroefheid en de reparaties zouden ook aan deze eisen moeten voldoen.
Als je een keer weggegleden bent op zo'n reparatie, meld dit dan aan de wegbeheerder zodat de stroefheid ervan kan worden verbeterd. Zo wordt voorkomen dat andere motorrijders hier over wegglijden en worden ongelukken voorkomen. Als het Rijkswegen betreft kun je dit melden bij 0800 8002.
Op www.rijkswaterstaat.nl/kaarten/wegbeheerders kun je zien wie de wegbeheerders zijn van wegen in Nederland.

Wat teerstroken betreft; teer wordt al meer dan 30 jaar niet meer gebruikt in de wegenbouw omdat dit carcinogeen is, maar ik weet wat je bedoelt. Scheuren worden vaak gerepareerd met een warm bitumineus middel, dat afgestrooid wordt t.b.v. de stroefheid. Als het niet wordt afgestrooid, ziet zo'n reparatie er vaak glimmend uit waardoor deze soms door weggebruikers als "spookmarkering" wordt ervaren. Dat is heel vervelend als de reparatie zich in het midden van de rijstrook bevindt.

Ik was destijds de projectleider van de Rijkswaterstaat Prijsvraag Naadbeschermers. Deze prijsvraag heeft 5 naadbeschermers opgeleverd, die stroef zijn en stroef blijven en niet glimmen, zie knmv.nl/2015/mei/rijkswaterstaat-schrapt-bitumen-naadbeschermers/

Oproep aan alle motorrijders en Cruiser rijders in het bijzonder: meld een te gladde reparatie bij de betreffende wegbeheerder, zodat hier wat aan gedaan kan worden.
Zo kunnen ongevallen worden voorkomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2022 15:31
Orne Reinhoudt
Lees meer
Voldoende profiel toch geen grip bij natte omstandigheden #3796
Ikzelf heb een BMWR1200CL en had ook last van wegglijden met nat weer. Tevens ook met scheuren en teerstroken op de weg gaven een glijdend gevoel.
Zelf heb ik iets druk uit de bandenspanning gelaten. Voor 2.5 naar 2.4 en achter 2.9 naar 2.8, dit gaf in mijn geval een signifikante verbetering.
Het gevoel en ervaring is niet helemaal verdwenen, maar dat ligt ook aan de motor zelf, dikke voorband en denk dat men in die periode van fabricage daar nog niet zo over nadachten.
Het blijft een stukje old-school. Mijn maat heeft een BMWK1600GLT en heeft daar zo goed als geen last van.... maar ja, de mijne is uit 2003 en de zijne uit 2021

07 okt 2022 19:09
Jan Voskuilen
Lees meer
Voldoende profiel toch geen grip bij natte omstandigheden #3745
Beste Jeroen,

Het zal gedeeltelijk wel aan je Michelin banden liggen, maar de soort asfalt heeft ook grote invloed. In Nederland worden zeer strenge eisen gesteld aan de stroefheid van asfalt en zijn onze autosnelwegen voor ca. 90% voorzien van ZOAB. ZOAB is waterdoorlatend en omdat er geen waterfilm op blijft staan, treedt er geen aquaplaning op.
In België zijn de eisen voor de stroefheid van asfalt lager en wordt geen ZOAB toegepast.
Met deze wetenshap rij ik altijd extra voorzichtig in België tijdens regen.
Zelf ben ik 47 jaar werkzaam geweest bij Rijkswaterstaat als asfaltdeskundige.

Vriendelijke groet,

Jan Voskuilen

05 okt 2022 08:25
Theo Vrouwenvelder
Lees meer
Voldoende profiel toch geen grip bij natte omstandigheden #3739
Beste Jeroen,

Heel herkenbaar wat je hebt meegemaakt.
Ook als je op een regenachtige dag door rotonde-city moet rijden ben je de pineut.
Bij iedere rotonde alvast de motorcross houding aannemen.
Mijn ervaring met Bridgestone is goed.
Maar René heeft gelijk: langer dan 15.000 houden ze het niet vol.
En, ze zijn bijna verdubbeld in prijs, zo merkte ik deze zomer.
Iets met Oekraïne!
Maar tot nu toe zijn ze het rijplezier het waard.
Ik kies veiligheid en comfort boven slijtvastheid.

Bikersgroet, Theo

04 okt 2022 23:13
René Kilsdonk
Lees meer
Voldoende profiel toch geen grip bij natte omstandigheden #3738
Ik denk dat je maten niet gelijk hebben, nieuwe michelins of die van 5,6,7 jaar zijn van oorsprong zachte banden zalig om mee te rijden echter zijn het niet zulke goede regenbanden.
Ik zelf rij ook michelin en die zijn in regen glibberig als ik dat vergelijk met de bridgestones die ik hiervoor had, echter de bridgestones waren goed voor nog geen 13000km en de michelin ging tot 30000 km. Is toch ook een puntje waarom je michelin koopt
Overigens heb je ook naar je bandenspanning gekeken? 2,9-3 bar mag best bij de commander.

04 okt 2022 22:54
Jeroen van Druten
Lees meer
Onderwerp Auteur
Voldoende profiel toch geen grip bij natte omstandigheden #3737
Afgelopen weekend in de Ardennen gereden en had misschien beter met de waterscooter er op uit kunnen gaan. Mijn achterband Michelin commander II glibberde regelmatig weg bij het uit de bocht rijden of gewoon op het rechte stuk bij accelereren. Je zelfvertrouwen wordt dan aangetast en zit niet meer relaxed op de fiets. Na enige tijd ontdekte ik dat het ook een combinatie was van regen en bepaalde soorten asfalt want het was zeker niet overal het zelfde. Toch heeft de band ruim voldoende profiel maar is wel bijna 6 jaar oud. M'n maten hadden het er over dat banden na 3 jaar eigenlijk vervangen moeten worden i.v.m. het hard worden door ouderdom. Nou dat heb ik gemerkt. Ik was hier niet van op de hoogte en keek alleen naar het profiel. Wellicht iets om in de gaten te houden. Ciao Jeroen

Tijd voor maken pagina: 0.369 seconden
Naar boven