logo

Header BMW Cruiser Owner Group
Laatste nieuws BMW Cruiser Owner Group

Het Start Stop Systeem

Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic Het Start Stop Systeem

21 jun 2023 22:33 #3974
Peter bedankt voor het plaatsen.
Ik kwam het tegen op een site, en beter omschreven wat dit systeem inhoud was ik nog niet tegengekomen.

Mvg
Simon.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Beantwoord door in topic Het Start Stop Systeem

21 jun 2023 21:41 - 09 aug 2023 21:33 #3973
In het kader van onze manier van navigeren tijdens onze evenementen kreeg ik een verzoek van een onzer Cruiser Owners; Simon Nijenhuis om dit stukje te plaatsen op ons forum. Men praat hier over het Follow Up systeem maar er wordt hetzelfde bedoeld als het Start Stop Systeem.

Motorrijden met een groep: het 'Follow-Up' systeem.
Een prima manier om relaxed in groepsverband een route te rijden, zonder kaart/navi te lezen. Er is een vaste voorrijder en een vaste achterrijder en die blijven de hele rit op hun 'positie'. Iedereen rijdt tussen deze twee personen in, allemaal achter elkaar. Bij kruisingen, splitsingen en andere (mogelijk) onduidelijke situaties wijst de voorrijder een plek aan. De motorrijder die achter de voorrijder rijdt moet op deze plek stil gaan staan (in de richting van de route) en functioneert zo als 'wegwijzer'. De wegwijzer blijft altijd zo lang staan totdat de achterrijder langskomt en sluit dan weer achter in de groep aan (maar wel voor de achterrijder).Aanvullend:
  • De wegwijzer wordt op een specifiek punt neergezet. Hou als wegwijzer echter wel rekening met je eigen veiligheid. Ga dus niet midden op de weg stilstaan. In stedelijke gebieden wil een fietspad of stoep wel eens uitkomst bieden.
  • De wegwijzer krijgt bij kruispunten/splitsingen e.d. altijd een plek in de genomen kruising met zijn voorwiel in de richting van de te volgen route, zodat het vervolg van de route duidelijk is zonder een gebarende wegwijzer. Zorg daarbij dat je voor de aankomende rijders goed zichtbaar bent zodat zij hun afslag niet missen.
  • De wegwijzer blijft te allen tijde staan totdat de achterrijder langskomt (ook al sta je een half uur te wachten).
 Aanvullende punten voor de achter- en voorrijder:
  • De voor- en achterrijder zijn als zodanig van een afstand te herkennen aan hun witte of blauwe club hesje.
  • De voorrijder moet niet van de route afwijken (hij rijdt de route uit zijn hoofd, of mbv een navi).
  • De voorrijder moet de groep achter hem erg goed in de gaten houden om te controleren of hij niet te snel rijdt.
  • De achterrijder moet de route kennen en ook volledig uitrijden.
  • De achterrijder moet te allen tijde achterrijder blijven en niet bij een gestrand iemand gaan staan wachten/kijken/prutsen. Bij voldoende vrijwilligers kan er naast de achterrijder een tweede rijder hiervoor mee rijden.
  • De voorrijder heeft de route de dag ervoor nog een keer gereden zodat hij op de dag zelf niet verrast wordt door een wegafzetting.
  • Achter- en voorrijder(s) hebben natuurlijk een mobiele telefoon bij zich.
  • Zijn er genoeg vrijwilligers (en een tamelijk grote groep): neem dan twee voor- en achterrijders.
 Aanvullende punten voor de deelnemers:
  • Rijd nooit harder dan je zelf aandurft/aankan!
  • Dit systeem geeft eenieder de gelegenheid zijn eigen tempo te rijden.
  • In dit systeem gaan we elkaar niet inhalen tijdens de rit.
  • Uit veiligheidsoverwegingen rijdt men zoveel mogelijk achter elkaar/in baksteen-formatie (zeker niet naast elkaar).
  • Voor aanvang van de tocht zullen, voor zover mogelijk, deze punten herhaald worden en duidelijk gemaakt worden wie de voorrijder(s) en achterrijder(s) zijn.
  • Voordeel van het systeem is dat je dus altijd weer bij het eindpunt uitkomt en je dus ook niet bang hoeft te zijn om de groep kwijt te raken.
  • Iedereen moet in de gaten houden wie er achter haar/hem rijdt: volgt degene die achter je rijdt niet meer, dan wordt jij een wegwijzer.
 Gastrijders in het follow-up systeem:
  • Degene die de gastrijder heeft geïntroduceerd zal samen met de gastrijder moeten rijden en ook samen met hem op de bepaalde plaats moeten posten en tevens een zodanige plaats innemen dat men de sluitmotorrijder vroegtijdig kan zien aankomen en zodanig de deelnemers in de juiste rijrichting kan dirigeren.
 Laatste wijziging: donderdag 21 juni 2023. 

Laatst bewerkt 09 aug 2023 21:33 door .

Beantwoord door Jan Markus in topic Het Start Stop Systeem

13 mei 2022 20:27 #3434
Nou Harry, ik denk dat het idee om de achterrijder door te laten rijden geen goed idee is. Dat doet nl. geweld aan het principe dat alle rijders zich altijd tussen de voor- en de achterrijder bevinden. De achterrijder wacht gewoon even tot er ingevoegd wordt maar ik ben het met Frans eens dat er opgelet moet worden of de achterrijder er aankomt en zich dan vlot klaarmaakt om te rijden als deze in zicht komt. En Frans, balanceren kan maar even een been uitsteken kan ook... :-)

Beantwoord door in topic Het Start Stop Systeem

13 mei 2022 11:31 #3433
Prima reacties allemaal heren (waar blijven de dames?) , bedoel je foto 49 Harrij?
Maar ik wil ook nog even een lans breken voor het verzoek van Jan om zoveel mogelijk "ons" te spreiden over de route en niet in een sliert te gaan rijden.
Dit zal de ergernis van de mede weggebruikers ook tot een minimum verlagen, iets wat in deze tijd alleen maar beter is. We worden om vele andere redenen toch al zo gepolariseerd.

Beantwoord door Harry van Noord in topic Het Start Stop Systeem

13 mei 2022 10:50 #3432
Ik vond het prima gaan, met de suggesties die Jan gaf lijkt het inderdaad perfect om grotere groepen over een route te begeleiden.
@Frans De achterrijder moet dat balanceren misschien maar voor lief nemen. Het kan soms wel lang duren voordat de laatste motor er aan komt. Dan is de motor af zetten wel zo milieuvriendelijk (net als bij een open brug). En hé, ik kon wel een leuke actiefoto van jou maken! Misschien rustig doorrijden tot die richtingaangever je weer inhaalt? Zou dat wat zijn, @Jan?

Beantwoord door Frans Hemels in topic Het Start Stop Systeem

13 mei 2022 07:27 #3431
Jan,
klop :)
Ik heb wel een toevoeging....
Als men op een plaats staat is er een dringende vraag om NIET de motor en de handschoenen UIT TE DOEN !!
De 'achterop' rijder heeft daar erg veel problemen mee, hij moet dan meerdere keren balanceren om hem voor te laten.
Dat is wel een puntje om bij de volgende keer te melden.

gr.Frans

Tijd voor maken pagina: 0.824 seconden