U kunt alleen reageren op onderwerpen op dit forum als u bent ingelogd,
Om te kunnen inloggen, moet u lid zijn van de BMW Cruiser Group.

Het Start Stop Systeem

07 juni 2020 14:54 07 juni 2020 14:57 door Rene Kilsdonk.
Rene Kilsdonk
Meer
Het Start Stop Systeem #2565
Dat is omschreven Peter in mijn compacte uitleg. Zie vette tekst, ja en als het anders gaat is het niet meer het systeem waarin je zonder veel gebaren de route gevolgd kan worden.

Aanvullend:
De wegwijzer wordt op een specifiek punt neergezet. Hou als wegwijzer echter wel rekening met je eigen veiligheid. Ga dus niet midden op de weg stilstaan. In stedelijke gebieden wil een fietspad of stoep wel eens uitkomst bieden.
De wegwijzer krijgt bij kruispunten/splitsingen e.d. altijd een plek na de genomen kruising en in de richting van de te volgen route,
zodat het vervolg van de route duidelijk is zonder een gebarende wegwijzer. Zorg daarbij dat je voor de aankomende rijders op tijd zichtbaar bent zodat zij hun afslag niet missen.
De wegwijzer blijft te allen tijde staan totdat de achterrijder langskomt (ook al sta je een half uur te wachten).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2020 14:49 07 juni 2020 14:51 door Peter Olsthoorn.
Peter Olsthoorn
Meer
Onderwerp Auteur
Het Start Stop Systeem #2564
Ja maar wacht even lezers en volgers, hoe dit systeem heet weet ik, ik ben er ook een voorstander van en heb het ook een aantal malen uit mogen proberen op alle verschillende plaatsen.

Dat hoeven we elkaar ook niet meer te vertellen, mijn reden van het opstarten van deze topic is, wat is de positie van de wegwijzer en wat is/kan de invloed zijn van de voorrijder of afzetter?

Groetjes, Peter Olsthoorn.

Het leven is als motorrijden;
Je verliest je balans
Als je stil staat

07 juni 2020 13:23
Rene Kilsdonk
Meer
Het Start Stop Systeem #2563
Het start stop systeem, follow up systeem of molenwiek systeem.
Of het nu het ene of het andere heet een ding hebben ze allemaal gemeen en dat is het rouleren van de tweede rijder.
Ik heb dat eens uitgezocht op diverse sites en bij allerlei clubs zowel motor als auto, het systeem werkt nu eenmaal zo als hieronder beschreven is en ja ik denk dat hierover door de clubs is nagedacht en ook voldoende is uitgeprobeerd

Rijden met een groep: het 'Follow-Up' systeem.

Een prima manier om relaxed in groepsverband een route te rijden, zonder kaart/navi te lezen.
Er is een vaste voorrijder en een vaste achterrijder en die blijven de hele rit op hun 'positie'. Iedereen rijdt tussen deze twee personen in, allemaal achter elkaar. Bij kruisingen, splitsingen en andere (mogelijk) onduidelijke situaties wijst de voorrijder een plek aan. De motorrijder die achter de voorrijder rijdt moet op deze plek stil gaan staan (in de richting van de route) en functioneert zo als 'wegwijzer'. De wegwijzer blijft staan totdat de achterrijder langskomt en sluit dan weer achter in de groep aan (maar wel voor de achterrijder).

Aanvullend:
De wegwijzer wordt op een specifiek punt neergezet. Hou als wegwijzer echter wel rekening met je eigen veiligheid. Ga dus niet midden op de weg stilstaan. In stedelijke gebieden wil een fietspad of stoep wel eens uitkomst bieden.
De wegwijzer krijgt bij kruispunten/splitsingen e.d. altijd een plek na de genomen kruising en in de richting van de te volgen route, zodat het vervolg van de route duidelijk is zonder een gebarende wegwijzer. Zorg daarbij dat je voor de aankomende rijders op tijd zichtbaar bent zodat zij hun afslag niet missen.
De wegwijzer blijft te allen tijde staan totdat de achterrijder langskomt (ook al sta je een half uur te wachten).

07 juni 2020 12:36 07 juni 2020 12:41 door Peter Olsthoorn.
Peter Olsthoorn
Meer
Onderwerp Auteur
Het Start Stop Systeem #2562
Peter nogmaals bedankt voor je inbreng, maar op deze regel heb ik kritiek;

2 De "tweede rijder" kiest bij kruispunten, splitsingen e.d. altijd een plek NA de genomen kruising, zodat het vervolg van de route duidelijk is zonder dat hij allerlei gebaren moet maken.

Dit is nu eigenlijk juist het uitgangspunt van mijn topic. De zichtbaarheid van de wegwijzer.
Als deze na een afslag naar links of rechts gaat staan zie ik dat als aankomende en volgrijder toch niet of te laat ;-)

Mijn voorstel zou zijn positioneer je zodanig dat je A) veilig en B) goed zichtbaar bent, ik realiseer me dat dit ook helemaal afhankelijk is van bebouwing bebossing e.d.

En ja die laatste regel van jullie protocol vind ik geweldig;
Iedereen die meerijdt in een toerrit gedraagt zich als een nette motorrijder

We gaan het 20 juni weer doen. :evil:

Je verliest je balans
Als je stil staat

07 juni 2020 12:08 07 juni 2020 12:09 door Peter Olsthoorn.
Peter Olsthoorn
Meer
Onderwerp Auteur
Het Start Stop Systeem #2561
Goeie tip van dat overnemen TOP.
Maar ik zou willen zeggen niet op je navigatie kijken!
Ik zet dan ook altijd als ik mee rijd in de groep het geluid van de aanwijzingen uit en luister naar een ontspannen muziekje.

Eigenlijk kan je de navigatie zelfs uit zetten want je wilt toch je groep blijven volgen, misschien heeft de voorrijder wel een lusje in de route laten vallen om tijd in te halen o.i.d.

Je verliest je balans
Als je stil staat

07 juni 2020 11:57
Peter van de Geest
Meer
Het Start Stop Systeem #2560
Hieronder de beschrijving van het systeem zoals dat uitgebreid is beschreven op de site van de BMW Boxerclub:
Start Stop Systeem

Gepubliceerd op zondag 27 februari 2011 16:26
Geschreven door Oostrum, Gerard van

Tijdens onze toertochten rijden we volgens het zogenaamde "stopsysteem". Hieronder zijn de kenmerken en regels uiteengezet.
Er is een vaste voorrijder en een vaste volgrijder, beide met fluorescerend hesje. Iedereen rijdt dus tussen deze twee personen in, allemaal achter elkaar. De voorrijder is tevens de organisator.
Daar waar de voorrijder dmv zijn richtingaanwijzer afslaat gaat de tweede rijder stoppen en fungeert daarbij als "wegwijzer".
Zolang de voorrijder rechtdoor gaat (b.v. bij kruisingen of rotonde) is er geen aanwijzing nodig van de tweede rijder. De hoofdregel is dat wanneer er pas wordt afgeslagen er een "verandering" ontstaat. Op dat moment is er een aanwijzing nodig van de 2e rijder.

En bij een "onduidelijke situatie" - die de voorrijder bij het uitzetten al ingeschat heeft - zet de voorrijder z'n knipperlicht uit, terwijl feitelijk dit niet nodig zou zijn omdat er niet wordt afgeslagen. Maar dit is aan de inschatting van de voorrijder.
De "wegwijzer" blijft staan totdat de volgrijder aankomt en sluit dan weer voor de volgrijder bij de groep aan.
Een paar dingen zijn belangrijk:
1 Als "tweede rijder" kies je een duidelijk zichtbaar punt. Houd als "de tweede rijder" echter wel rekening met je eigen veiligheid. Ga dus niet midden op de weg stilstaan.
2 De "tweede rijder" kiest bij kruispunten, splitsingen e.d. altijd een plek NA de genomen kruising, zodat het vervolg van de route duidelijk is zonder dat hij allerlei gebaren moet maken.
3 De "tweede rijder" blijft ten allen tijde staan totdat de achterrijder langskomt (ook al zou dat een half uur duren)
4 De volgrijder moet de route kennen en ook volledig uitrijden.
5 De voorrijder mag niet van de route afwijken.
6 Inhalen van andere motorrijders kan alleen wanneer dit verantwoord is. Liefst na oogcontact via de achteruitkijkspiegel of een teken van de voorrijder.
7 Rij nooit harder dan dat je zelf verantwoord vind. Mocht je vinden dat het gat naar je voorligger daardoor te groot wordt, dan mag je op eigen aangeven andere motorrijders laten passeren. Let op, het mag, het moet niet.
8 Vergeet iemand op een afslag plaats te nemen als "de tweede rijder", dan neemt de derde rijder in de groep dit over.
Wat verder nog van belang is:
Rijd je eigen tempo. Gaat het te snel of te langzaam, maak dit dan kenbaar. Houd er rekening mee dat er onder de deelnemers ervaren groepsrijders alsmede minder ervaren of beginnende motorrijders aanwezig zijn. De groep past zich aan de minst ervaren rijder(s) aan.
Iedereen die meerijdt in een toerrit gedraagt zich als een nette motorrijder.

07 juni 2020 11:44
Peter van de Geest
Meer
Het Start Stop Systeem #2559
Mijn ervaringen met het start-stop systeem heb ik opgedaan bij de BMW boxerclub. ( de oude tweekleppers) Alleen maar positieve reacties: alle tochten met deze groep worden gereden met dit systeem. Er gelden enkele strikte regels : A, nooit inhalen onderling. B, blijven staan op een afslag totdat de laatste rijder passeert ook al duurt dat een half uur! C, als je merkt dat iemand voor jou vergeet om op zijn beurt op een hoek stil te gaan staan dan neem jij zijn plaats in.
Voordeel van dit systeem is dat je niet constant op je navigatie hoeft te letten en van de omgeving kunt genieten en je houd de groep compleet! Het vraagt enige discipline maar kent verder alleen maar voordelen.
Goet, Peter

06 juni 2020 08:40 06 juni 2020 09:19 door Peter Olsthoorn.
Peter Olsthoorn
Meer
Onderwerp Auteur
Het Start Stop Systeem #2558
Rob, bedankt voor je reactie.

Maar het systeem bij de Puch club was er dan wel op gebaseerd dat alle deelnemers de route kende, dat is bij ons dus (vaak) niet zo.

Wij maken dus eigenlijk gebruik van een zgn afzetter (die de route kent) die steeds bij een verplaatsing van rijrichting een armgebaar maakt dat zijn achtervolger als een soort wegwijzer daar moet gaan staan waar hij (de voorrijder) heen rijdt. Enz, enz, enz,enz.
Deze afzetter is vaak de voorrijder (zoals in Utrecht en rondom Woerden) maar ook is mogelijk de tweede (aangewezen) rijder in de groep (zoals in Limburg) in dat laatste geval moet er natuurlijk wel goede samenwerking zijn tussen voorrijder en afzetter.

Uiteraard bedoel met zijn ook haar en hij dus ook zij want we rijden ook vaak met dames in onze meetings.

Dus aantallen deelnemers maakt dus niet uit. (onze leermeester Pieter Huistra deed het in Engeland met 250)
De groep kan dan juist lang gerekt zijn, juist als er b.v. iemand onderweg onverhoopt even moet stoppen voor pech een foto of sanitair, het is dus heel belangrijk dat de wegwijzer pas weer gaat rijden als de (optisch herkenbare) afsluiter van de groep aan komt .

Ik ben dus benieuwd hoe jullie dat destijds oploste?
Jouw de uitleg over de positie van die wegwijzer vind ik helder je zou ook de rijrichting kunnen aangeven door je voorwiel in de gewenste rijrichting te zetten.

Je verliest je balans
Als je stil staat

05 juni 2020 18:18
Sjaak Erps
Meer
Het Start Stop Systeem #2557
We hebben het systeem gebruikt toen we met 38 cruisers door het Utrechtse landschap zijn gereden en ik moet zeggen dat dit prima functioneerde, ondanks het toch forse aantal motoren.
Later hebben we het ook nog gebruikt toen we door Zuid-Limburg zijn gereden met ongeveer 15 cruisers, ook daar werkte het prima.
Inderdaad moet je even goed kijken waar je het beste kunt gaan staan, in ieder geval goed zichtbaar voor de naderende cruisers maar ook veilig voor jezelf en het andere verkeer. Dat blijft een inschatting die je op dat moment moet maken omdat iedere situatie verschillend is.
De meest gevaarlijke situatie die ik heb ervaren was bij de Limburg rit. Toen we net een paar kilometer onderweg waren moesten er een paar cruisers gaan tanken. De rest stond allemaal op of naast de weg te wachten, dit zorgde wel voor een gevaarlijke situatie. Zorg dus voordat je met een groep vertrekt dat iedereen volgetankt aan de start verschijnt, dan zal dit probleem in ieder geval niet aan de orde zijn.
Ik wil het systeem in ieder geval weer gaan gebruiken bij de MM Noord-Limburg omdat je dan toch in een grote groep kunt rijden.

04 juni 2020 17:05
Rob Vonk
Meer
Het Start Stop Systeem #2552
Ik heb dit vroeger bij de Puch SG club ook gehanteerd, wij noemden het First in last out systeem, de 1e rijder blijft bij een bocht/afslag staan tot de laatste voorbij is gereden en sluit dan achter aan. Ik neem aan dat je dit bedoeld ?
Wij bleven dan bij rechts afslaan juist voor de afslag staan en bij linksaf hetzij rechts langs de weg en met armgebaar de richting aangeven of al aan de overkant van de weg in de bocht.
Maar de grootste kunst is om niet te ver uit elkaar te raken, zelf reed ik als voorrijden met maximaal 6 motoren achter mij, dat was nog net goed in de gaten te houden.

04 juni 2020 11:56 04 juni 2020 15:27 door Peter Olsthoorn.
Peter Olsthoorn
Meer
Onderwerp Auteur
Het Start Stop Systeem #2550
Ik constateerde van de week bij onze eerste Mini Meeting dat we steeds vaker gezamenlijk toeren met het start/stop of molenwiek systeem als we met meer dan acht motoren zijn .

En ik citeer even die regel die ik daarbij schreef:

Het wennen aan dit volgsysteem was zo gepiept zelfs de beide gastrijders paste zich vlot aan in dit volgsysteem, al mag er voor mij toch nog wel wat meer aandacht worden gegeven aan de positie van de afgezette rijder/motor bij een aflag/bocht.
Natuurlijk is de veiligheid nummer een maar de zichtbaarheid voor de aankomende collega is wel zo belangrijk, je mag daarbij m.i. ook best wel eens in/aan de buitenbocht gaan staan.
Misschien ook goed als jullie daar ook eens op willen reageren b.v. in het forum?

Dus wie neemt de pen ter hand?

Je verliest je balans
Als je stil staat

Tijd voor maken pagina: 0.235 seconden
Naar boven