logo

Header BMW Cruiser Owner Group
Laatste nieuws BMW Cruiser Owner Group

Het Start Stop Systeem

Beantwoord door Jan Markus in topic Het Start Stop Systeem

12 mei 2022 10:59 #3430
Bij deze rit heeft het molenwieksysteem goed gewerkt, het bewijst zijn waarde vooral als er bijvoorbeeld een brug op gaat of een andere vertraging optreedt. Ook een voordeel van dit systeem is dat je voor een groot deel je eigen tempo kunt bepalen. Een heel belangrijk aandachtspunt is: je plaats bepalen als richtingaanwijzer voor de achteropkomende mederijders. De voorrijder geeft een teken als je op een bepaald punt moet gaan staan. Zelf kijk je dan of je een veilige en vooral ook -goed zichtbare- plaats inneemt, zodat de achteropkomende mederijders op tijd en duidelijk kunnen zien waar ze heen moeten. Bij de laatste rit ontbrak dat hier en daar, waardoor het, onder andere vlak voor Montfoort bijna fout ging. Blijf dicht bij de bocht die genomen moet worden en trek een lijn naar achteren, vanwaar de anderen komen, en zie of ze je op tijd en duidelijk kunnen zien staan. Dus niet een meter of 20 uit de bocht want dat ziet dan niemand meer. Het risico is dan heel groot dat de anderen gewoon rechtdoor rijden omdat ze niks gezien hebben. [/b]

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Beantwoord door in topic Het Start Stop Systeem

10 mei 2022 12:59 #3428
Bij de laatste Mini Meeting de Stroopwafelrit heeft Jan Markus een verkorte uitleg gegeven hoe we met het Start Stop (of molenwiek) systeem moeten omgaan bij onze toerrit.
Ik plaats dan ook graag de tekst hierbij.
Mocht je behoefte voelen naar aanleiding van je ervaringen op deze dag te reageren of heb je op of aanmerkingen, deel dat met ons en vermeld dan hier.

Het rijden van de route met het principe Molen rijden gaat als volgt:

Alle deelnemers rijden tussen de voor- en achter rijder, die herkenbaar zijn aan de gekleurde hesjes. De voorrijder mag niet ingehaald worden.
De voorrijder bepaalt de route. Bij elke verandering van richting plaatst hij de eerstvolgende deelnemer. Deze zoekt een veilige en voor de rijders die achter hem komen goed zichtbare plek en plaatst zijn motor in de gewenste rijrichting om duidelijk de richting te wijzen aan de overige deelnemers. Hij mag de post niet verlaten (ook al duurt het soms heel lang) totdat de achter rijder nadert en hem het signaal geeft weer vóór de achter rijder in te voegen.

Wees zelf alert…! Wanneer je de eerstvolgende na de voorrijder bent, neem dan zelf het initiatief om te stoppen en de richting te wijzen wanneer de voorrijder dat vergeet aan te geven.
Inhalen is alleen toegestaan buiten de bebouwde kom, met inachtneming van de wegenverkeerswet en verkeersregels. Houdt er rekening mee dat anderen mogelijk niet verwachten dat ze worden ingehaald.

Opmerkingen:
Deelname aan deze rit is geheel voor eigen rekening en risico!
Dit betekent dat de club, de organisator(s), de voor- of achter rijder nooit aansprakelijk gesteld kunnen worden voor enige schade aan jezelf of aan derden.
De toertochten worden gereden over openbare wegen, waar de wegenverkeerswet en verkeersregels van toepassing zijn. Iedere deelnemer wordt geacht zich aan deze wetten en regels te houden.

Toelichting
Bij iedere verandering van richting (dus ook bij het verlaten van rotondes) wijst de voorrijder de eerstvolgende rijder door handopsteken aan om bij de afslag op een veilige en goed zichtbare plek te gaan staan, met de motor in de te volgen rijrichting, om de richting aan te geven aan alle overige deelnemers.
Hij mag deze plek niet verlaten, ook al duurt het heel lang, en moet wachten totdat de achter rijder hem het signaal geeft om voor hem weer in te voegen.
Het gehele Molensysteem valt in duigen, als iemand zijn aangewezen plek vroegtijdig verlaat! Hierdoor raken alle overige deelnemers de route kwijt!
Zorg dat alle motoren in de te volgen rijrichting staan.
Op kruisingen met voorrangswegen waar rechtdoor wordt gereden, beslist de voorrijder of hij hier iemand plaatst. Als er niemand staat, dan de weg (rechtdoor) vervolgen!

Als je het Molensysteem nog niet goed kent, begin dan bij voorkeur achterin de groep.
Rijd nooit zelf achter een foutrijder aan, maar geef dit door aan de achter rijder.

Wie tijdens de rit voortijdig wil afhaken, dient dat vooraf te melden bij de achter rijder. Om verwarring bij de andere deelnemers te voorkomen, nooit vanuit de groep de route verlaten, maar eerst wachten op de achter rijder en dan de route verlaten.

Let op! De molenwiekers geven de geldige route aan, niet de vooraf gestuurde route op de Garmin of TomTom er kunnen immers aanpassingen noodzakelijk zijn.

Beantwoord door in topic Het Start Stop Systeem

20 sep 2020 08:46 - 12 okt 2020 11:51 #2703
Harrij en Rene, bedankt voor het mee denken. Ik denk dat het goed is (Rene) dat we dat eens proberen in klein comité.
Met de ervaringen van de WAM App een half jaar geleden lijkt mij dat wel op zijn plaats.
Laatst bewerkt 12 okt 2020 11:51 door .

Beantwoord door René Kilsdonk in topic Het Start Stop Systeem

19 sep 2020 12:49 #2701
Toevallig Harry, heb ik Peter vanmorgen een link gestuurd met de app voor Helmchat. Dit is de tekst die op de site van nieuwsmotor.nl staat. Het werkt natuurlijk alleen als je een helmen cardio of een ander communicatie systeem hebt. Je kan ook je headset van je telefoon gebruiken. Eigenlijk is het een soort van Zoom om videobellen en conference calling te doen. Hier de tekst

Nieuw: Helmchat communicatieset app voor motorrijders
18 SEPTEMBER 2020
MOTORNIEUWS
Helmchat is een gratis app, waarmee het mogelijk is om meerdere rijders met verschillende merken communicatiesets toch met elkaar te laten communiceren. De app maakt gebruikt van Jitsi. Dit is een open-source software pakket voor videobellen en conferencecalls. De makers van Helmchat hebben deze software gebruikt om de app mee te bouwen.

Het idee erachter is vrij simpel. Schakel het video gedeelte van het videobellen uit en je houdt automatisch enkel de spraak over, waardoor in principe een groepschat ontstaat. Het enige wat dan nog nodig is om met andere rijders te communiceren is dat zij ook de app downloaden. Je eigen telefoon dient dan via bluetooth gekoppeld te worden aan het communicatiesetje op je eigen helm. Wanneer dan in de app de link geopend wordt die verzonden is door de organisator heeft iedereen op deze manier verbinding met elkaar, ongeacht het merk communicatieset dat gebruik wordt.

Doordat gebruikt gemaakt wordt van een internet verbinding, wordt er wel data verbruikt wanneer het gesprek gaande is. Helmchat claimt rond de 200 MB aan data bij een rit van zes uur. Door het gebruik van een mobiel netwerk is er echter geen beperking in afstand die rijders van elkaar verwijderd kunnen zijn, zoals bij reguliere communicatiesets. Wanneer de mobiele verbinding wegvalt, bijvoorbeeld in de bergen of in gebieden waar de dekking beperkt is, dan pakt de app het gesprek automatisch weer op wanneer er weer verbinding is met het netwerk. Verder is de app voorzien van noise cancellation, waardoor omgevingsgeluiden onderdrukt worden. Verder blijven verbindingen met een navigatiesysteem of het streamen van muziek ook in tact. Helmchat geeft aan dat tot 15 rijders in de chat de beste ervaringen geeft, maar dat het mogelijk is om tot 75 mensen tegelijk in de groepschat te hebben.

De app is gratis te downloaden en persoonlijke gegevens worden niet doorverkocht aan derden. De data die de app verbruikt wordt tijdelijk opgeslagen op een versleutelde server en worden direct verwijderd nadat iedereen de groepschat gesloten heeft. Helmchat is beschikbaar voor zowel Android als Apple toestellen.

Helmchat.eu

Beantwoord door Harry van Noord in topic Het Start Stop Systeem

19 sep 2020 12:40 #2700
Het start-stop, ookwel molen systeem, kan aangevuld worden met communicatie. Ik las recent over een app: helmchat. Een soort Skype / teams / zoom meeting zonder beeld. Gebruikt een (Bluetooth) verbinding met je helm, en een data verbinding voor de communicatie onderling. Over internet dus geen beperking in bereik = km's!

Beantwoord door Aad Sloot in topic Het Start Stop Systeem

18 sep 2020 21:11 #2693
leden.

Ik begrijp dat ik drie dagen te laat ben met mijn reactie.
Zelf denk ik dat het startstop systeem (rare naam voor een route begeleidingssysteem) een goed systeem is om in een groep te rijden.
Dit was pas mijn tweede rit met dit gezelschap en de eerst rit in Noord-Holland ben ik ook in het midden gestart om een beetje de kat uit de boom te kijken.
Al gauw was het mij duidelijk.
In Drenten ging het wat minder dan in Noord-Holland, Ik geef het je ook te doen om als eerste man de route te moeten aflezen en dan ook nog op tijd aangeven
dat er iemand moet gaan staan als w.w. . Ik zat onderweg al te bedenken is het niet makkelijker om als de eerste man richting aangeeft (natuurlijk niet als dit is bij een inhaal actie) de tweede man op de afslag gaat staan en als de tweede dit mist in ieder geval de derde gaat staan. Dat scheelt al een hoop voor de eerste man.
Zelf heb ik minder goede ervaringen met GPS navigatie. Zelfde systemen en zelfde apparatuur maar toch verschillen in de route , maar wellicht verholpen bij 2.0.
Ben een voorstander van contact tussen de eerste en de laatste man.

Hiervoor had ik alleen ervaring met de tanktastochten van vroeger de ANWB. De route was beschikbaar voor een ieder op de gps en
papier en dan is er een tijdslot op de lunch plek waar dan ook een foto moment is. Krijg je minder lintvorming maar ook minder gezelligheid.

Zelf heb ik ook 30 tot 45 min op Peter staan te wachten en een appje gestuurd of de route nog bezig was begrijp nu dat bellen slimmer was.
Misschien is een telefoonlijst ook een idee.
Daarna naar het start en eindpunt gereden die stond nog in Maps. Hier nog een drankje gedaan met een aantal heren.
Al met al heb ik een mooie dag gehad een mooie route gereden door een prachtig landschap met een bevolking dat een motor groep mooi vindt.

groet Aad

Tijd voor maken pagina: 0.819 seconden