Bij de laatste Mini Meeting de Stroopwafelrit heeft Jan Markus een verkorte uitleg gegeven hoe we met het Start Stop (of molenwiek) systeem moeten omgaan bij onze toerrit.
Ik plaats dan ook graag de tekst hierbij.
Mocht je behoefte voelen naar aanleiding van je ervaringen op deze dag te reageren of heb je op of aanmerkingen, deel dat met ons en vermeld dan hier.
Het rijden van de route met het principe Molen rijden gaat als volgt:
Alle deelnemers rijden tussen de voor- en achter rijder, die herkenbaar zijn aan de gekleurde hesjes. De voorrijder mag niet ingehaald worden.
De voorrijder bepaalt de route. Bij elke verandering van richting plaatst hij de eerstvolgende deelnemer. Deze zoekt een veilige en voor de rijders die achter hem komen goed zichtbare plek en plaatst zijn motor in de gewenste rijrichting om duidelijk de richting te wijzen aan de overige deelnemers. Hij mag de post niet verlaten (ook al duurt het soms heel lang) totdat de achter rijder nadert en hem het signaal geeft weer vóór de achter rijder in te voegen.
Wees zelf alert…! Wanneer je de eerstvolgende na de voorrijder bent, neem dan zelf het initiatief om te stoppen en de richting te wijzen wanneer de voorrijder dat vergeet aan te geven.
Inhalen is alleen toegestaan buiten de bebouwde kom, met inachtneming van de wegenverkeerswet en verkeersregels. Houdt er rekening mee dat anderen mogelijk niet verwachten dat ze worden ingehaald.
Opmerkingen:
Deelname aan deze rit is geheel voor eigen rekening en risico!
Dit betekent dat de club, de organisator(s), de voor- of achter rijder nooit aansprakelijk gesteld kunnen worden voor enige schade aan jezelf of aan derden.
De toertochten worden gereden over openbare wegen, waar de wegenverkeerswet en verkeersregels van toepassing zijn. Iedere deelnemer wordt geacht zich aan deze wetten en regels te houden.
Toelichting
Bij iedere verandering van richting (dus ook bij het verlaten van rotondes) wijst de voorrijder de eerstvolgende rijder door handopsteken aan om bij de afslag op een veilige en goed zichtbare plek te gaan staan, met de motor in de te volgen rijrichting, om de richting aan te geven aan alle overige deelnemers.
Hij mag deze plek niet verlaten, ook al duurt het heel lang, en moet wachten totdat de achter rijder hem het signaal geeft om voor hem weer in te voegen.
Het gehele Molensysteem valt in duigen, als iemand zijn aangewezen plek vroegtijdig verlaat! Hierdoor raken alle overige deelnemers de route kwijt!
Zorg dat alle motoren in de te volgen rijrichting staan.
Op kruisingen met voorrangswegen waar rechtdoor wordt gereden, beslist de voorrijder of hij hier iemand plaatst. Als er niemand staat, dan de weg (rechtdoor) vervolgen!
Als je het Molensysteem nog niet goed kent, begin dan bij voorkeur achterin de groep.
Rijd nooit zelf achter een foutrijder aan, maar geef dit door aan de achter rijder.
Wie tijdens de rit voortijdig wil afhaken, dient dat vooraf te melden bij de achter rijder. Om verwarring bij de andere deelnemers te voorkomen, nooit vanuit de groep de route verlaten, maar eerst wachten op de achter rijder en dan de route verlaten.
Let op! De molenwiekers geven de geldige route aan, niet de vooraf gestuurde route op de Garmin of TomTom er kunnen immers aanpassingen noodzakelijk zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
© 2025 - bmwcruiser.nl - Alle rechten voorbehouden