U kunt alleen reageren op onderwerpen op dit forum als u bent ingelogd,
Om te kunnen inloggen, moet u lid zijn van de BMW Cruiser Group.

Kapotte koppeling

25 sept 2017 09:12 03 okt 2017 16:17 door Rene Kilsdonk.
Peter Olsthoorn
Meer
Kapotte koppeling #549
Hallo André,
Bedankt voor je prachtige beschrijving van je "technische" belevenis met je BMW cruiser.
Ik hou persoonlijk van dit soort verhalen en probeer er net zoals van die remleidingen mijn voordeel mee te doen door er preventief er naar te gaan kijken bij mijn eigen motor.
En de nodige maatregelen te nemen.

Ik herinner me nog uit mijn Yamaha periode (tussen de BMW cruisers in) dat ik twee keer een technische ervaring met b.v. de veer van mijn start motor beschreef op de club website en ook later toen onverwacht mijn contactsleutel uit mijn slot was gewaaid tijdens een rit naar Zeeland en ik een tip had om te werken met een musketonhaak bij je sleutelhanger.
Ik had toen tientallen reacties en bedankjes op dat forum.
Maar je moet niet vergeten dat in brede zin Yamaha motorrijder hele andere rijders/mensen zijn met veel meer zelf sleutelaars als bij BMW, die zijn waarschijnlijk meer "Grundlich" en laten het graag over aan de dealer of werkplaats in de buurt.

Ik weet zeker dat de gemiddelde BMW cruiser rijder zeker wel geïnteresseerd is (ze lezen het wel) maar wat gemakzuchtig is misschien wel wat lui om te reageren op belevenissen van zijn mede cruisers.
Ik zou je adviseren niet te wanhopen en gewoon enthousiast te blijven.
Maar ik ben van harte met je eens dat er wel wat meer betrokkenheid mag worden verwacht bij het clubgebeuren en wat er op het forum rondgaat.

Want een van de fundamenten onder dit allemaal is toch dat we met zijn allen willen dat dit mooie model van BMW zo lang mogelijk blijft rondrijden op de Nederlandse wegen.

Ik heb daarvoor een zgn. oneliner bedacht;
"ER IS GEEN AAMBEELD ZO HARD OF ER KOMT WEL EEN DEUKJE IN,
MAAR JE MOET DAN WEL BLIJVEN SLAAN'

Over je ervaring met de ANWB kom ik graag later nog een keer terug.

Groetjes, Peter Olsthoorn.

Het leven is als motorrijden;
Je verliest je balans
Als je stil staat
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2017 23:52 28 sept 2017 15:26 door Andre Burger.
Andre Burger
Meer
Onderwerp Auteur
Kapotte koppeling #545
Hallo Cruiser liefhebbers mijn eerder beloofde artikeltje over een weigerende koppeling.

Tijdens een motor ritje met een vriend van mij met de bedoeling een tochtje langs onze kust startend vanuit Hoogvliet bij Rotterdam en de bedoeling was Schiedam,Vlaardingen, Maasluis en via hoek van Holland dus langs de kust omhoog.
Maar onze trip viel in het water bij hoek van Holland want bij Maassluis ging het schakelen al moeizamer en ging gepaard met wat verontrustende geluiden wat uiteindelijk resulteerde in een stop op de boulevard langs de waterweg richting de pier waar het gelukkig geen gevaarlijke toestanden opleverde.
Op dat moment was de motor niet meer te ontkoppelen en moest ik tot een hakkelende stop komen omdat de motor niet meer in zijn vrij te zetten was.
De eerste ingeving was dat er misschien geen of niet genoeg olie in het systeem zou zitten dus gelijk het olie potje open gedraaid maar daar was het niveau helemaal goed weliswaar de olie verontrustend zwart was en dat is geen goed teken.
En daar sta je dan en op dat moment leek mijn woonplaats Etten Leur een heel end weg.
Mijn voornemen om voordat ik mijn motor vakantie met een paar vrienden naar Duitsland zou gaan doen was een lidmaatschap van de ANWB nemen, nou dat was dus ff te laat want nu moest ik noodgedwongen ter plaatse de ANWB bellen om mij uit de nood te helpen en dat houd in dat directe hulp van een niet lid betekend een onmiddellijk lidmaatschap en een noodhulp premie voor directe hulp van 90 euro.
Kassa dus, buiten dat ben ik voortreffelijk geholpen het enigste nadeel was de lange wacht tijd want er komt als eerste een gewone ANWB auto die na een flinke wacht tijd ter plekke was om te constateren dat reparatie ter plaatse niet mogelijk was en die heeft toen geregeld dat er een auto ambulance moest komen om de motor en mij thuis af te leveren. Het resultaat was dat ik s'avonds om half acht bij mij thuis voor de deur werd afgeleverd na een dagje wachten vanaf half 10 s'morgens maar ik was wel thuis samen met de motor.
Sorry voor dit lange voor verhaal maar vond het nodig om te verklaren dat je met onze cruisers niet een reserve kabeltje bij je kan hebben als je koppeling het begeeft zoals eventueel mogelijk zou zijn bij de gaskabel je staat dan letterlijk stil en je komt alleen maar weg zoals ik, Of een vriend, familie of kennis die toevallig een aanhang wagen, flinke bus of motor trailer heeft en je wil helpen.
Nu tot de kern van dit verhaal en dat is dan de reparatie of preventief oplossen van dit probleem.
En daar kom ik weer met het zelfde verhaal als dat ik over de remleidingen heb opgehangen het betreft hier dus ook weer de leeftijd van de eerste cruiser modellen maar ook de latere modellen zitten in het voortraject van deze mogelijke problemen.
Ik ben als eerste begonnen met het vervangen van de plunjer in de koppeling handel (zie foto onder dit artikel)
Na het vervangen hiervan en ook gelijk de plunjer preventief vervangen van de rem handel de boel weer gevuld met remolie en ontlucht daarna had ik weer druk op de koppeling handel en kon de motor weer schakelen, in eerste instantie blij met dit resultaat maar de volgende morgen weer geen druk in de koppeling leiding en weer donkere olie in de ontlucht leiding links onder het zadel.
Het internet geraadpleegd en uitgevogeld dat er aan de achter zijde van het blok nog een hulp cilinder zit die verzorgd dat er via een drukstaafje de koppelingsplaat word vrij gedrukt ook in deze cilinder zit een plunjer die de oliedruk omzet in deze mechanische beweging ( zie foto 's onder dit artikel )
En omdat er alleen uit de ontluchting leiding die hier vandaan komt de zwarte olie kwam was het niet meer zo moeilijk om te concluderen dat hier het eigenlijke probleem zat.
Het jammere is alleen dat deze plunjer niet los te koop was maar dat je heel de hulpcilinder opnieuw moet aanschaffen.
Weer kassa, :-) maar goed het is een pruts klusje maar is uiteindelijk gelukt, en na het vervangen hiervan had ik gelukkig weer een prima functionerende koppeling zie via de link de werkzaamheden die verricht moeten worden om deze hulpcilinder te vervangen .

En ook heb ik omdat de boel toch open lag het bovenstuk van mijn koppeling leiding vervangen voor ook een stahlflex leiding.
Onder de tank zit een soort klemkopperstuk waarvan ik de helft heb opgestuurd naar de stahlflex leverancier en die heeft er een stahlflex leiding aan geperst van de lengte die ik opgegeven heb. (zie foto onder dit artikel )
Mijn koppeling reparatie heeft in totaal aan materiaalkosten plm. 175 euro gekost en aardig wat gepriegel om er goed bij te komen, maar ik wil maar niet denken aan wat het gekost zou hebben aan materiaal en arbeidsloon als ik dit bij de BMW garage had moeten laten doen.
Als je er voor staat lijkt het allemaal niet zo simpel maar in de praktijk kan iemand met geduld en wat sleutel ervaring zelf dit probleem prima oplossen.(ik sta open voor vragen hierover als er nog iets niet duidelijk is )
Tot zover mijn koppeling verhaal

Groet Andre Burger ;)

Andre Burger

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Naar boven