U kunt alleen reageren op onderwerpen op dit forum als u bent ingelogd,
Om te kunnen inloggen, moet u lid zijn van de BMW Cruiser Group.

NOKKENAS KETTING SPANNER

09 feb 2018 19:23 09 feb 2018 19:25 door Chris de Wolf.
Chris de Wolf
Berichten: 9
Meer
NOKKENAS KETTING SPANNER #929
Hallo,
Naar aanleiding van dit bericht heb ik ook mijn spanner vervangen in mijn Montauk. De spanner is ook te koop bij de hobbyist.nl
Met een facom ratelsleutel is het verwijderen en monteren van de spanner een koud kunstje. Je hoeft er verder geen andere onderdelen voor te verwijderen.
Met magneetje aan een draadje kon ik de oude spanner er zo uit vissen.
Bedankt voor de tip.
Groeten Chris

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2017 12:15
Hans Kleiboer
Berichten: 8
Meer
NOKKENAS KETTING SPANNER #736
Hoi Beemer rijders,

Ik heb inmiddels de spanner vervangen. Andre, dank voor deze info.
Nog wat tips:
- Te koop bij Quispel Motorenshop
- Het verwijderen van het laatste buisje van de oude spanner heb ik gedaan met een "aanwijs stok" met een magneetje. Kost 3,75. Zie foto's.
- Ik hoefde de sleutels niet in te slijpen. Het kan met een iets gebogen sleutel op z'n kop. Duurt wel lang, maar heb geduld.

Hopelijk helpt dit anderen.

Gr. Hans
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 okt 2017 21:54 21 okt 2017 13:28 door Andre Burger.
Andre Burger
Berichten: 68
Meer
Onderwerp Auteur
NOKKENAS KETTING SPANNER #576
Ja bedankt Rene deze had ik nog niet best een handige link
mijn volgende verhaaltje gaat denk ik over het vervangen van de benzine filter
Apart om te zien hoe de benzinepomp elektrisch aangesloten is.

Groetjes en bedankt

Andre Burger

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 okt 2017 16:22 12 okt 2017 16:26 door Rene Kilsdonk.
Rene Kilsdonk
Berichten: 436
Meer
NOKKENAS KETTING SPANNER #575
Altijd handig om erbij te hebben.
www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/DiagramsMain.aspx?vid=51701&rnd=03252011
dubbelklik even op diagram 11_1850

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2017 22:14
Andre Burger
Berichten: 68
Meer
Onderwerp Auteur
NOKKENAS KETTING SPANNER #574
Hallo Peter,

Aan de andere zijde zit de spanner aan de onderzijde van de cilinder en word de ketting vanaf onder aangedrukt en zit eigenlijk permanent in de olie.
Terwijl aan de linkerzijde de olie steeds weg zakt en als je weer start moet eerst de olie weer worden opgepompt om de linker spanner weer van olie te voorzien de nieuwe spanner is door zijn verandering nu ook in staat om de olie in zich vast te houden.
Het schijnt dat doordat de rechter spanner en misschien ook de geleider als het ware in de olie blijft dat daar het probleem zich niet voor doet en is het niet nodig deze te vervangen.

En Peter zo bijzonder is mijn fiets niet hoor ik heb er alleen voor gezorgd dat ik door mijn aanpassingen niet voor verrassingen kom te staan ook al kun je dat niet uit sluiten.
Tenslotte heb ik een cruiser misschien wel van de eerste serie hij is van 1997 dus de jaren gaan tellen waardoor ik toch maar aan de adviezen van de fabriek ga denken door een aantal onderdelen wat meer aandacht te geven, bij voorbeeld dus de remleidingen waarvan eigenlijk geadviseerd word deze na een aantal jaren te vervangen en wat er kan gebeuren heb ik ervaren bij de bmw van een vriend.
En de plunjers van de rem en de koppeling zijn ook aan slijtage onderhevig de koppeling heb ik uit eigen ervaring mogen leren, maar wel gelijk preventief de plunjer aan de rem zijde mee genomen.
Ook de spanner heb ik preventief gedaan omdat ik niet op een gebroken geleider zit te wachten wat misschien nog helemaal niet zou gebeuren maar je weet maar nooit, en het komt altijd ongelegen dat zal je altijd zien, kijk maar naar mijn koppeling net 2 weken voor mijn motor vakantie. :(
En natuurlijk het kost allemaal geld maar ik ga er altijd maar van uit liever preventief 100 euro uit geven dan een reparatie van 500 euro of meer. Ik neem aan dat je het 2e filmpje in mijn artikeltje ook hebt gezien? Ga er maar aan staan als die ketting geleider in stukken onder in je carter ligt.

Groet Andre

Andre Burger
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2017 15:43
Peter Olsthoorn
Berichten: 458
Meer
NOKKENAS KETTING SPANNER #572
Hallo André,

Alweer een goede tip man ik ga het zeker dit weekend eens even met met mijn technische maat bespreken.
En met deze zeer duidelijke uitleg moet dat ons ook wel lukken hoop ik.

En begrijp ik je goed is die spanner van de andere kant- die gelukkig wat centraler zit- wel OKÉ?

Krijg steeds meer zin en behoefte om die fiets van jou eens te zien, ga eens zoeken in mijn agenda.

Groetjes,
Peter Olsthoorn

Groetjes, Peter Olsthoorn.

Het leven is als motorrijden;
Je verliest je balans
Als je stil staat
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 okt 2017 22:44 30 nov 2017 11:05 door Rene Kilsdonk.
Andre Burger
Berichten: 68
Meer
Onderwerp Auteur
NOKKENAS KETTING SPANNER #565
Hallo Cruisers,

Toch nog weer een aandachtspunt om veel kosten te besparen,
En wel om een fout in het motorblok te herstellen die er vanuit de fabriek al in
zit.
Bmw heeft erkend dat ze in het motorblok een foute ketting spanner hebben
aangebracht ze zijn er zelf achter gekomen dat de spanning die deze
kettingspanner op de kunststof ketting geleider uitoefend niet voldoende is en
hebben latere modellen ook al uitgeleverd met een beter type ketting spanner.
Via Bmw is dan ook een beter type ontwikeld en in de handel gebracht om
deze fout recht te zetten.
De foute ketting spanner veroorzaakt een klapperend geluid vanuit de linker
cilinder gezien vanuit de rij richting dus aan de koppeling zijde en dat komt omdat er een te slappe veer in
deze spanner zit.
Het aandruk gedeelte hiervan kan de druk op de geleider niet konstant houden
en gaat als het ware op en neer slaan en dat veroorzaakt dat klapperende
geluid.
En als dat alles was dan was er nog geen man overboord maar door dit
geklapper kan de kunststof ketting geleider kapot gaan en dan zijn de rapen
gaar want dan moet haast het hele blok uit elkaar om deze weer te vervangen
plus dat stukjes plastic van deze geleider onder in het carter terecht komen en de
olie toevoer door het blok kunnen verstoppen.
Dus is het zinnig om een simpele vervanging van de kettingspanner te doen om
dit grotere probleem te voorkomen.
Het betreft dan een omwisseling van de foute ketting spanner voor de
verbeterde versie, wat inhoud de foute er uit draaien en de nieuwe er weer
in.
Tot zover het simpele omdat die spanner ook niet op zo'n
gunstig plekje zit, deze zit namelijk op de bovenzijde van de linker cilinder
bijna tegen het motorblok aan en onder het scharnierpunt van de triangel.
Plus nog eens achter de injector die daar op de cilinder aansluit voor de
inspuiting van de brandstof. Kunnen jullie mij nog volgen ?? :)
Bij een aantal type Bmw's moet deze weg om er goed bij te kunnen en het zou ook
bij onze motoren iets makkelijker zijn om er bij te komen maar het is bij ons
type motor niet echt nodig als je de juiste ringsleutel hebt, en dat is er een waar geen
S bocht aan het uiteinde zit maar waar de ring rechtstreeks op de steel zit met een hele flauwe hoek . (Zie
de link).



Ik heb een goedkoop setje gekocht bij de Action in de maat 17 mm en 15 mm
omdat de oude foute type spanner 17 mm kopmaat heeft en de nieuwe
verbeterde 15 mm, het hoeft voor dit werk ook geen hoogstaand gereedschap
te zijn dus deze 2 sleutels voor een paar euro is niet echt een grote uitgave.
Wel kost die nieuwe spanner ook weer de Bmw hoofdprijs van 85 Euro wat
als je hem in je hand hebt je haast in de lach laat schieten maar dat zijn we
inmiddels wel gewend niet dan? (zie foto van de verbeterde en de foute spanner )
Wel moet je bedenken dat als door de foute spanner de kunststof ketting
geleider kapot slaat je haast beter een ander 2e hands blok kan kopen. Zie de
link wat er allemaal dan moet gebeuren om deze geleider te vervangen, en dat
is niet echt een klusje wat wij ff snel zelf zouden gaan doen, dus dat worden
dan garage / dealer prijzen.



Let er dus op of je dat geklapper bij je cilinder waarneemt en beter nog als je het
aandurft of iemand hebt die je daarmee wil helpen vervang dan de spanner
voor het vervangende type. Het is altijd beter voorkomen dan genezen.
Zoek eens op het net naar dit onderwerp en kijk in ieder geval eens naar de
Youtube filmpjes in dit artikel deze spreken voor zich zelf.
Dit is ook zeker geen bangmakerij van mij want dat is zeker niet de bedoeling.
Zeker ook omdat het een relatief makkelijke oplossing is om te doen en het kan je
wel een hoop geld besparen. Let wel op als er op de spanner in jou machine een
ringsleutel maat 15 mm past dan zit er al een verbeterd type in.
Ik heb het bij mijn machine gedaan en heb je vragen kom er dan mee, ik ben
ook geen monteur maar een mens kan een hele hoop en ik wil nog heel veel
betaalbare kilometers op mijn Cruiser afleggen.

Groet Andre Burger B)

Andre Burger

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.208 seconden
Naar boven