U kunt alleen reageren op onderwerpen op dit forum als u bent ingelogd,
Om te kunnen inloggen, moet u lid zijn van de BMW Cruiser Group.

DYNAMO RIEM VERVANGEN

24 nov 2017 11:19
Rony Lauwers
Meer
DYNAMO RIEM VERVANGEN #787
Hallo Andre

Heb al eens getest door er mijn oor tegen te leggen en hoor de klik inderdaad van de schakelaar, maar pas wanneer het hendel hard is dichtgeknepen. In de praktijk rem ik altijd in combinatie met de achterrem waarbij het stoplicht onmiddellijk aangaat, dus laat ik het voorlopig maar zo.

Ik denk dat we op het vlak van technische interesse, verwante zielen zijn, met dat verschil dat ik geen technische achtergrond heb. Mijn professioneel leven voor mijn pensioen was een (korte) militaire carrière gevolgd door een bancaire. :) Maar het werken met mijn handen, heeft me altijd geboeid en was ook een aangename ontspanning na een dagje in de bank. Mijn kinderen hebben daar in belangrijke mate ook van genoten door alle verbouwingen die ik aan hun huizen heb gedaan. :)

Wat je zegt over de band met je motor, kan ik volledig beamen. Ik heb steeds zoveel mogelijk zelf het onderhoud van mijn motoren gedaan. Mijn GS1100 die ik 14 jaar heb gehad, kende ik op de duur door en door en dat schept een extra band waardoor een stuk techniek op wielen een soort persoonlijkheid krijgt. Ik herinnering me nog dat ik water en bloed heb gezweet om de alternator uit te bouwen aangezien de rollagers ervan stuk waren, en hoe groot de voldoening was toen ik het gereviseerde exemplaar terug ingebouwd had en alles nog eens bleek te werken! Vandaar mijn teleurstelling toen ik op een onbesuist moment mijn trouwe 1100 inwisselde voor een recente tweedehands R1200GSA. Een perfecte motor, maar te elektronisch en complex voor mij waardoor ik zelfs geen zin meer had om er iets zelf aan te doen. Gevolg : na twee jaar van spijt : gelukkig verkocht en de beauty in huis gehaald waarop ik al sinds 1997 een oogje had!

Het is hier echt fijn om onder gelijkgestemde zielen te zijn. Ik kijk dan ook uit naar de voorjaarsrit om een aantal van jullie ook in het echt te ontmoeten.

Groeten en fijn weekend

Rony

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2017 22:30 23 nov 2017 22:42 door Andre Burger.
Andre Burger
Meer
Onderwerp Auteur
DYNAMO RIEM VERVANGEN #781
Hoi Rony

Allereerst verveel je mij niet met je vragen en zal ze altijd beantwoorden zover als ik het zelf weet.
Mijn wetenschap gaat ook net zo ver als dat ik zelf heb uit geprobeerd en heb de klussen in zoverre gedaan met de stelregel dat de mens heel veel zelf kan en dat je het vaak gewoon moet aandurven.
Daarbij heb ik mij altijd gesteund gevoeld met 2 goede motorvrienden waar ik altijd op terug kon vallen met raad en daad mocht ik er dan toch niet uit komen.
En dat werkt wel wat geruster om aan een klus te beginnen.
Plus dat ik mij altijd goed voorbereid door eerst alles uit te pluizen op het internet, in de documentatie en te bespreken met mijn motor vrienden.(Thank God for Skype :-) )
Dan uitzoeken wat heb ik er voor nodig en dat altijd eerst aanschaffen, en dan gewoon beginnen.
Met deze instelling heb ik de diverse klussen aan mijn motor gedaan en al doende gaat het je steeds makkelijker af en leer je steeds beter je motor kennen.
Moet er wel bij zeggen heb heel mijn werkende leven in technische beroepen gewerkt dus wel gewend ben om met de handen te werken en problemen op te lossen.
En als je dat gewend ben dan maakt het eigenlijk niet uit wat je aan moet pakken het komt dan eigenlijk op het zelfde neer en dat is dan, wat is het probleem en wat is er nodig om het op te lossen, en daar ga je mee aan het werk.
En dan heb ik het het meeste naar mijn zin :)

Wat je voorrem betreft moet ik toegeven dat ik daar nog niet veel over kan zeggen ik heb dat probleem nog niet gehad en zal morgen eens bij mijn motor kijken hoe dat daar zit en of ik er iets zinnigs over kan zeggen, vooralsnog denk ik nu, dat moet niet moeilijk zijn om op te lossen dus ga naar die handgreep leg je oor ertegen en knijp de handel in, je moet dan de schakelaar horen klikken en dat moet dan inderdaad direct al gebeuren als je de handel in knijpt.
Hou je de handel een stukje ingeknepen en komt dan de klik pas kan het zijn dat de schakelaar vervuild of kapot is en laat reageerd en dan ga je pas verder kijken.
Misschien is het een kwestie van schoon en gangbaar maken
Mogelijk moet daar de handel voor open maar ik ga nu niet verder vooruit lopen op de zaak ik zal morgen mijn handel eens van dichtbij bekijken en kom er dan wel op terug.

Laat eerst ff horen wat jou bevindingen zijn . Ik heb ook ff gekeken vandaag maar niet open gemaakt
Om het handvat open te maken is een puzzelstukje op zich als je dat ga doen hou ff in de gaten waar alle onderdeeltjes zitten er moeten een aantal dingen los en worden verwijderd voor je het handvat uit elkaar kan halen dat weet ik nog van toen ik de rem plunjer heb vervangen, en het schakelaartje is een gewoon maak breek type het kan zijn dat je het kan oplossen met wat contact spray en dat hoop ik maar want dat schakelaartje met een stukje kabel en een stekkertje kost bij Bmw ff voor het gemak plusminus 60 euro.
Dat ze zich daar niet doodschamen snap ik in het geheel niet,
Misschien is dan een schakelaartje kopen in de elektronicashop en dat zelf weer aan het kabeltje solderen een betere optie. Mits dat dat het probleem is he dat zal je eerst moeten onderzoeken
Ik hoor graag van je.

Groet Andre

Andre Burger
Bijlagen:

22 nov 2017 20:36
Rony Lauwers
Meer
DYNAMO RIEM VERVANGEN #780
De procedure voor het vernieuwen van remvloeistof van het remsysteem ken ik. ( nippel openen, hendel indrukken en nippel terug sluiten vooraleer hendel terug te laten scharnieren) Voor de vloeistof op de hydraulische koppeling moet ook verse vloeistof langs de mastercilinder toegevoegd worden maar dit gebeurt met de aansluitslang ter hoogte van de koppeling losgemaakt. Dus als ik het goed begrijp: tegen het koppelingshendel tikken tot alle luchtbellen verdwenen zijn in de master en er langs de aansluitslang onderaan verse vloeistof uitkomt?

Een andere vraag die ik heb : ik merk dat ik de voorrem heel hard moet inkijken om mijn stoplicht te laten werken. Heb jij dat contact al eens zelf vervangen?

Tot slot wat je foto's betreft die soms schuin staan, ik had dat ook en heb nu de oplossing gevonden : ik neem foto's met mijn iPhone en houd hem nu horizontaal met de afdrukknop rechts. Op die manier staan de foto's nu correct.

Ik hoop dat ik je niet verveel met mijn technische vragen : ik ben absoluut niet zo beslagen als jij maar wil graag bijleren van iemand met duidelijk ervaring en technische passie!

Groeten

Rony

22 nov 2017 13:19
Andre Burger
Meer
Onderwerp Auteur
DYNAMO RIEM VERVANGEN #779
Hallo Rony,

Ja is in principe de zelfde werkwijze met de zelfde remolie Cat4 of Cat5
Eerst de oude olie eruit laten lopen op het aftap punt of er via dit punt de olie gelijk uitzuigen en boven bijvullen '
Daarna goed ontluchten en op niveau brengen, eigenlijk net als aan de rem zijde waar de aftapslang dan op aftap bout van de remklauwen zit .
Let wel op de kleur van de afgetapte olie, als deze zwart is dan moet je je zorgen gaan maken over je koppeling slave cilinder. ( zie mijn artikeltje daarover )

Groet Andre

Andre Burger
Bijlagen:

22 nov 2017 08:25
Rony Lauwers
Meer
DYNAMO RIEM VERVANGEN #776
Hallo Andre

Eerst en vooral bedankt voor je bijzonder interessante bijdrage! Ga dit rustig allemaal eens bekijken. Heb bij mijn vorige motor (GS 1100) die riem ook zelf vervangen en daar kon je makkelijk aan de stelschroef. Blijkbaar dus een cruiser-foutje waar je een oplossing voor hebt :)

Ik ga binnenkort ook eens de remvloeistof vervangen maar voor de hydraulische koppeling is dat dezelfde vloeistof en dezelfde werkwijze als voor de remmen?

Groeten

Rony

15 nov 2017 13:47 16 nov 2017 13:02 door Andre Burger.
Andre Burger
Meer
Onderwerp Auteur
DYNAMO RIEM VERVANGEN #751
Hallo Cruisers :)

Hier onder mijn ervaring bij het vervangen van de dynamo riem/snaar

We beginnen met het verwijderen van de front deksel waar achter deze riem
zich bevind. (wel eerst even de claxon er af halen)
In principe verbind hij de dynamo met de krukas dus zodra de motor gaat lopen word via deze snaar/riem ook de dynamo in beweging gezet waardoor deze stroom zal gaan
genereren/opwekken.
De krukas en de dynamo as draaien samen in de lengte as van de motor dus is inderdaad alleen een overbrenging nodig van de ene naar de andere as.
Deze overbrenging word verwezenlijkt doormiddel van een rubber V vormige snaar
die over 2 wielen (poelies / snaarschijf) loopt.
De wielen zijn rondom contra aan de vorm van de snaar waardoor dus word voorkomen dat de snaar van het wiel loopt, en ik denk dat iedereen wel weet hoe
dat er uit ziet.
Deze snaar zit strak om deze 2 poelies heen waardoor de snaar ook geen ruimte heeft om van de poelies af te lopen.
En daarom is er de mogelijkheid om middels een stelbout deze spanning er af te halen zodat de snaar makkelijk te vervangen is.
Maar bij ons type motoren is dat nou net niet zo makkelijk als dat ik hier nu schrijf er is vrijwel geen ruimte om bij deze stelbout te komen zonder dat je dan eigenlijk de triangel zal moeten verwijderen om met een momentsleutel de snaar op de juiste spanning te zetten.
Dit zelfde geld voor de andere zijde van deze stelbout . (zie het laatste gedeelte van het volgend filmpje daar gaat het nog even over ons type motor.

Hier zie je de achterzijde van deze bout maar ook hier kom je vrijwel niet bij als de triangel er nog op zit.
Ik ben op het net op zoek gegaan naar dit probleem en heb een alternatieve methode gevonden en dit is in de volgende link te zien. Ik noem het zelf het Bahco filmpje,

Ik heb dit zelf zo toegepast zonder de spanning van de riem er af te halen en ik moet zeggen het was voor mij een prima methode bijna een fluitje van een eurocent.
Maar ik ga nu eerst even terug naar het begin en dat is het er af halen van de snaar zonder de spanning er af te hebben gehaald.
En dat was even nadenken, maar allereerst moeten de bougies er worden uitgedraaid om de compressie die de zuigers genereren er af te halen en het makkelijk is om handmatig de krukas via de voorzijde op de poelie bout te kunnen draaien.
Daarna de olie leiding die voorlangs de snaar loopt verwijderd die kan er gewoon afgedraaid worden want daar gaat alleen olie door als de motor draait. (Zie de foto)
Deze metalen leiding zit voorlangs de snaar van boven de krukas poelie naar de onderzijde van het blok. (let op de afdichting ringen)
Klinkt allemaal moeilijk maar is het niet.
Daarna heb ik via een spanband een trekkracht op de snaar gezet aan de rechterkant zo dicht mogelijk tegen de krukas poelie en met een passende ringsleutel op de bout van de krukas de as met de klok mee doorgedraaid waardoor de snaar van de poelie werd afgetrokken.
De spanband trekt als het ware de snaar uit de v vormige goot van de poelie naar voren en zo van de poelie af. (Hoe breder de band hoe makkelijker de snaar er af gaat)

Daarna de boel goed schoon geblazen en de nieuwe snaar boven omgelegd goed passend in de poelie en toen aan de onderzijde met de Bahcomethode die te zien
is op het filmpje de snaar op de onderste poelie gedraaid.
Gebruik een niet te kleine bahco dus met een mooie ronding die ongeveer gelijk loopt met de ronding van het poeliewiel des te makkelijker rolt de riem op de poelie.
Ik zelf ben dan van menig om de orginele snaar van Bmw te kopen om er zeker van te zijn dat de maat exact is en dat dan ook de spanning weer het zelfde zal zijn, maar dat is een eigen mening die mischien nergens op slaat.

Daarna de olie leiding weer terug op zijn plaats en de deksel weer er voor gezet.
Voor alle zekerheid kan je de motor eerst nog laten lopen om te zien dat de boel goed rond loopt en dat de olie leiding niet lekt.
Met deze methode heb ik bij mij met volle tevredenheid mijn V snaar vervangen die nu al het hele seizoen dienst doet.
Het lijkt mij ook als je de snaar nog niet wil vervangen deze toch om de zoveel tijd even te controleren want ik heb op het net ook een filmpje gezien waar deze snaar reduceerd was tot spaghetti en helemaal achter het poelie wiel ingedraaid zat, en daar word je niet vrolijk van want dan moet ook waarschijnlijk dat poellie wiel er af om alles te verwijderen.Hier onder nog even dat spaghetti filmpje

Ga je dit doen dan succes

Wel irritant dat de foto's er steeds gedraaid op komen

Groet Andre

Andre Burger

Tijd voor maken pagina: 0.205 seconden
Naar boven