U kunt alleen reageren op onderwerpen op dit forum als u bent ingelogd,
Om te kunnen inloggen, moet u lid zijn van de BMW Cruiser Group.

Stationair afstelling

30 sept 2020 16:55
Robert Hoor
Meer
Onderwerp Auteur
Stationair afstelling #2718
Dank voor de reacties! De luchtinvoer leek op het oog OK. Draaien aan de fijnafstelling van de gaskabel hielp, maar is niet de juiste methode om het te fixen, denk ik. De contramoer was wel vastgeroest en misschien was de afstelling wat verschoven, denk ik. Ik heb de gaskabel toen afgesteld zodat hij net strak stond. Daarna de ECU gereset zoals hieronder beschreven. Het lijkt te hebben gewerkt! Testrit vandaag van bijna 100km: Niet 1 keer afgeslagen en hij loopt redelijk stabiel stationair.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2020 10:27 29 sept 2020 14:01 door Peter Olsthoorn.
Peter Olsthoorn
Meer
Stationair afstelling #2716
Inderdaad, er schiet mij nu ook wat te binnen, enkele jaren geleden (bij mijn zwarte cruiser) heb ik ook wel eens een zgn. terugslag gehad.
Dat hield in dat de slang die onder die chromen zijkap zit los zat.
Toen ik de slangklem los had gedraaid en de slang weer goed had gemonteerd, liep ze ook weer als een zonnetje :dry:

Groetjes, Peter Olsthoorn.

Het leven is als motorrijden;
Je verliest je balans
Als je stil staat

28 sept 2020 18:44
Rene Kilsdonk
Meer
Stationair afstelling #2715
Schiet mij te binnen dat soms ook weleens de luchtfilter niet helemaal goed zit bijv losgetrild of zo. En check ook de slang op lekkage of gaten ivm valse lucht

28 sept 2020 18:20
Simon Nijenhuis
Meer
Stationair afstelling #2714
Goedenavond,

Toch even een opmerking vanaf mijn zijde.
De 1200C heeft een gasklephuis met 2 kleppen welke in het luchtfilter is gemonteerd.
Ook heeft de R1200C Benzine-injectie. Het stationair toerental wordt vanaf de ECU geregeld. De software van de ECU stuurt een stappenmotortje aan waarmee de stand van de gasklep voor het stationair toerental bepaald wordt.

De ECU wordt door een aantal signalen aangestuurd. Oa. Buitenluchttemperatuur, motortemperatuur, inkomende luchttemperatuur, stand gasklepsensor, Signal van de lambda-sonde, toerental, luchtdruk, etc.
Afhankelijk van deze signalen bepaalt de ECU de hoeveelheid benzine welke ingespoten wordt.

Wat wel lijkt te helpen is het aandraaien van de gaskabelstelschroef, echter dit mag niet. Want eigenlijk ga je dan vanuit je stationaire werkgebied van de ECU .
En als je gaskabel maar iets weerstand ondervindt bij het insturen van bochten, kun je op deze manier zelfs onbewust en ongecontroleerd gas geven met alle gevolgen van dien.

Om die reden moet er altijd een vrije slag om je kabel van je gashandel zitten.

Rene heeft al een methode aangegeven om de ECU te resetten. Soms helpt het ook als je de accu een uurtje losschakeld. Ook dan ga je terug naar de basisafstellingen. EChter zoals Peter aangeeft, zorg dat alle afstellingen goed zijn, en de staat van onderhoud optimaal zijn.

Blijft het probleem aanwezig, dan zit er maar een ding op, de ECU uit laten lezen bij de dealer.

Succes!!
Met technische groet,
Simon.

26 sept 2020 15:07 26 sept 2020 15:09 door Peter Olsthoorn.
Peter Olsthoorn
Meer
Stationair afstelling #2712
Allemaal tot jullie dienst jongens maar het begint bij het onderhoud en de technische staat van de motor met zijn afstelling in een goed motorbedrijf. B)
Want wat het verhaal niet verteld wanneer is er aan de motor onderhoud gepleegd, wanneer zijn de bougies vervangen?
Die van mij loopt als een zonnetje, maar dat kan ook door mijn onderhoudsbedrijf de Jong in Alphen a/d Rijn komen. ;-) :woohoo:

Ik heb ook kort geleden van iemand gehoord met een Montauk die ook niet lekker bleef lopen als ie koud was. dat hij een zgn. Cycle box had laten monteren.
Dit is een elektronisch apparaatje dat digitaal de meetcurve van je brandstof toevoer aanpast als de temperatuur te laag is, dat werkte in zijn geval voortreffelijk.

Ik zeg met nadruk zijn geval want het heeft m.i. echt vaak met de staat van onderhoud te maken.
Succes met jullie oplossingen, ik ga de kuip verkennen. :evil:

Groetjes, Peter Olsthoorn.

Het leven is als motorrijden;
Je verliest je balans
Als je stil staat
Bijlagen:

25 sept 2020 23:38
Andre Burger
Meer
Stationair afstelling #2710
Met de stelschroef van de gaskabel onder je gashandel als je daar de ruimte nog op hebt om hem iets uit te draaien
Mogelijk is er maar heel weinig nodig om het toerental net genoeg als nodig te verhogen.

Andre Burger

24 sept 2020 11:35
Rene Kilsdonk
Meer
Stationair afstelling #2707
Je zou je ECU eens kunnen resetten , dat gaat als volgt zet contact aan en open gashandel 3x helemaal open, zet daarna contact uit.
gr

24 sept 2020 10:52
Robert Hoor
Meer
Onderwerp Auteur
Stationair afstelling #2706
Af en toe slaat de motor af bij het stoplicht. Het lijkt alsof hij stationair net iets te laag staat afgesteld. Weet iemand of het toerental makkelijk ietsje verhoogd kan worden? (en hoe?)

Tijd voor maken pagina: 0.526 seconden
Naar boven