U kunt alleen reageren op onderwerpen op dit forum als u bent ingelogd,
Om te kunnen inloggen, moet u lid zijn van de BMW Cruiser Group.

Winterstalling met volle tank?

04 okt 2020 14:53
Simon Nijenhuis
Meer
Winterstalling met volle tank? #2722
Gijsbert,

Als je R1200C in een "normale onverwarmde" garage overwinterd, is dat een zeer goede beslissing. Doordat je tank maximaal vol zit, zal er nauwelijks kans van condensatie in je tank ontstaan, dus ook nauwelijks roestvorming.
In een zo goed als lege tank, onstaat zondermeer in een onverwarmde garage condensatie in de tank. Dit wordt veroorzaakt door de temperatuurverschilen tussen de lucht in de garage en lucht binnen in de tank boven de benzine. Hoe voller de tank, des te kleiner het oppervlake van de tank wat met de (buiten)lucht in contact staat, zonder dat er benzine aan de binnenzijde tegenaan staat.

Heb je een lekkere verwarme garage, dan zal er zo goed als geen condens ontstaan.

Vanwege de E10 in Euro 95 bezine, zet ik de R12200C weg met een volle tank Euro 98. Je kunt eventueel een "dope" toevoegen aan je benzine.

Met technische groet,

Simon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2020 12:00
Peter Olsthoorn
Meer
Winterstalling met volle tank? #2721
Ja dat is heel moeilijk te bepalen denk ik, vooral met de wijsheid dat je Owners Group op 8 November een Meeting organiseert. :woohoo:

Groetjes, Peter Olsthoorn.

Het leven is als motorrijden;
Je verliest je balans
Als je stil staat

04 okt 2020 11:47
Rene Kilsdonk
Meer
Winterstalling met volle tank? #2720
Dat doe je goed, het schijnt dat je ook de laatste twee keer euro 98 kan tanken, zit minder water in. Maar. Ja wanneer weet je wat de laatste keer is voor je hem stalt?

04 okt 2020 10:53
Bert van Driel
Meer
Onderwerp Auteur
Winterstalling met volle tank? #2719
Meestal is mijn tank vol als de motor gestald wordt voor een langere periode. Heb ik het juist dat dit roestvorming voorkomt? Of is onze tank van koper? Dan is dit waarschijnlijk niet nodig... Verder vraag ik mij af of er toevoegingen tijdens de stallingsperiode nodig zijn. I.v.m. de ethanol in benzine, wat van alles zou kunnen aantasten. Heb hier overigens nooit iets van gemerkt.

GijsBert

Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Naar boven