U kunt alleen reageren op onderwerpen op dit forum als u bent ingelogd,
Om te kunnen inloggen, moet u lid zijn van de BMW Cruiser Group.

project "cool the cooler"

15 jan 2023 01:55
Ser Wijenbergh
Berichten: 91
Lees meer
Onderwerp Auteur
project "cool the cooler" #3856
in mijn eerdere reactie werd de foto volgorde door elkaar gehusseld en ook was de foto naam niet goed te zien, met daarin de beschrijving.
daarom het bericht herhaald (misschien kan de admin de vorige reactie weghalen) en daarin dan hopelijk ook de juiste foto volgorde en een beschrijving per foto...
sorry about that...

in het project een volgende stap gezet.
hieronder de beschrijving in het engels wel zo makkelijk

some first results in my "cool the cooler" project. 
Completed the wiring and switch installation. 

Found out (the hard way) that the cooler is mounted in silent blocks... so you have to have a neutral/gnd wire pulled or a jumper between cooler housing and engine

Did a test run and have some pictures for you.....

For me, the conclusion is that the fan's I used have a to small air throughput (spec 44 m3/hr at 1900 rpm); this is roughly speaking a mild breeze...
not enough to make a major difference but it does lower the end-temp a bit.... 
Plan to replace them next week with hi throughput fans (spec 76 m3/hr at 3600 rpm); this is roughly speaking the winds of wodan....
and then repeat the test... 

take a look at the pictures,

This R18 sure heats up very fast in idle and thus the over temp in enlonged idle is easily explained ..


​in the diag window you can also see the flapper valve operation.
In neutral, flapper valves in start position (open is 45%).
With gear in 1st and low rpm, valves are closed (10%). 
On my bike, the valve control servo's are removed; so the actual position is always open...

to be continued

br
Ser

pic-1 start 16.29.12
pic-2 thermostate kicking in 16.40.59
pic-3 1st gear 16.45.24
pic-4 before fan on 16.50.16
pic 5 fan on16.50.27
pic-6 fan on16.51.37
pic-7 stop run 17.00.12
pic-8 end test 17.05.59

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2023 01:38
Ser Wijenbergh
Berichten: 91
Lees meer
Onderwerp Auteur
project "cool the cooler" #3855
in het project een volgende stap gezet.
hieronder de beschrijving in het engels wel zo makkelijk

some first results in my "cool the cooler" project. 
Completed the wiring and switch installation. 

Found out (the hard way) that the cooler is mounted in silent blocks... so you have to have a neutral/gnd wire pulled or a jumper between cooler housing and engine

Did a test run and have some pictures for you.....

For me, the conclusion is that the fan's I used have a to small air throughput (spec 44 m3/hr at 1900 rpm); this is roughly speaking a mild breeze...
not enough to make a major difference but it does lower the end-temp a bit.... 
Plan to replace them next week with hi throughput fans (spec 76 m3/hr at 3600 rpm); this is roughly speaking the winds of wodan....
and then repeat the test... 

take a look at the pictures,

This R18 sure heats up very fast in idle and thus the over temp in enlonged idle is easily explained ..


​in the diag window you can also see the flapper valve operation.
In neutral, flapper valves in start position (open is 45%).
With gear in 1st and low rpm, valves are closed (10%). 
On my bike, the valve control servo's are removed; so the actual position is always open...

to be continued

br
Ser

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2023 15:15
Ser Wijenbergh
Berichten: 91
Lees meer
Onderwerp Auteur
project "cool the cooler" #3851
hallo,
zoals jullie misschien nog weten heb ik afgelopen zomer een mega over temperatuur probleem gehad, in een file voor London.

Had me voorgenomen daar iets aan te gaan en een van de oplossingen (ik heb er twee) is het toevoegen van extra koelventilatoren op de olie koeler.
Het probleem ontstaat namelijk omdat tgv dit stop-start fenomeen in die file, te weinig luchtstroom over de olie koeler gaat.
Daarom 2 extra fans die, voorlopig, hand matig aan gezet kunnen worden.

Dit zijn een paar foto's van het work in progress... morgen elektriek en testen
De hardware komt voornamelijk van Ali... niet goedkoop, maar wel degelijke kwaliteit
Ik heb bewust gekozen voor een zwarte fan-cover; deze moest namelijk in model geklopt worden.
Eea gemonteerd op de brommert en warempel 't past ook nog en is absoluut niet lomper dan de originele plastic zooi.

gr
Ser

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.403 seconden
Naar boven