U kunt alleen reageren op onderwerpen op dit forum als u bent ingelogd,
Om te kunnen inloggen, moet u lid zijn van de BMW Cruiser Group.

Wat te doen als een onderdeel niet meer te leveren is?

13 feb 2023 09:59 13 feb 2023 10:01 door Peter Olsthoorn.
Peter Olsthoorn
Berichten: 641
Lees meer
Onderwerp Auteur
Wat te doen als een onderdeel niet meer te leveren is? #3865
Hallo Gert,
Zoals wij ook reeds telefonisch hebben besproken is de basis zorg in dit dossier niet het bewerken van een kunststof product maar het vervaardigen van b.v. een achterlicht.
Met namen is het probleem het scannen van een onderdeel om een juist filament te kunnen maken in een 3D printer.
Dus daarop heb ik me nu geconcentreerd en heb ik links en rechts contacten lopen.
Ik hou jullie via dit topic op de hoogte.
Hopelijk kunnen we er straks in april in Ruinerwold wat dieper op in gaan.:woohoo:

Groetjes, Peter Olsthoorn.

Het leven is als motorrijden;
Je verliest je balans
Als je stil staat

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2023 10:46
Gert Strijker
Berichten: 3
Lees meer
Wat te doen als een onderdeel niet meer te leveren is? #3858
Hallo,
Ik ben erachter gekomen via een programma van Wheeler dealers, dat kunststof objecten, zoals bijv. ons achterlicht, dmv het zgn. opdampen van aluminium, een chroom uitstraling kunnen krijgen. Producenten van bijv. douchekoppen ed. maken ook gebruik van dit proces.

Op internet heb ik Egmond Plastics kunnen vinden. Dit is bijv. zo'n bedrijf dat zich specialiseerd in de techniek van opdampen.
In het kort komt het neer op het verdampen van aluminium, dat op de producten neerslaat als een aluminiumlaagje.
Het proces kan als volgt worden omschreven:
Tijdens hoog vacuüm metallisatie door verdamping smelt het aluminium eerst en creëert dan een “wolk” van aluminiumdamp. Deze aluminiumdamp zet zich af op een kunststofoppervlak. Dit resulteert in een dunne aluminiumfilm.
In een perfecte vacuümtoestand (6×10 10-5 mbar) slaan de aluminium moleculen neer op alle oppervlakten zonder weerstand te ondervinden van lucht- of gasdeeltjes. Op deze manier worden de kunststofoppervlakten bedekt met een gelijkmatige laag zuiver aluminium.
Voordat het hoog vacuüm-coatingproces plaatsvindt, moeten de kunststofoppervlakten geëgaliseerd worden door een vernislaag. Daarmee krijgt de ondergrond een betere hechting en een glad oppervlak om de aluminium laag glanzend te krijgen.
Deze aluminium laag kan worden afgedekt door een beschermende vernislaag. Door deze vernis in te kleuren kunnen effecten zoals goudkleur worden verkregen.
Deze techniek wordt voornamelijk toegepast voor functionele doeleinden, zoals reflectoren en spiegels of voor esthetische doeleinden, zoals onderdelen voor bijvoorbeeld Cv-installaties.

Groetjes,
Gert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2023 17:25
Bas van der Bruggen
Berichten: 30
Lees meer
Wat te doen als een onderdeel niet meer te leveren is? #3850
Peter,
Je bent een waardige ambassadeur van onze club. Chapeau!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2023 12:15
Hennie van den Broek-Wal
Berichten: 8
Lees meer
Wat te doen als een onderdeel niet meer te leveren is? #3840
Mooi werk van de studenten en van jou Peter als opdrachtgever en begeleider. Weer vol overgave zoals altijd ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2023 10:01
Ed Stoke
Berichten: 32
Lees meer
Wat te doen als een onderdeel niet meer te leveren is? #3839
Mooi werk Peter!
Zoals zo vaak gaat er meer tijd in zitten dan van tevoren verwacht.

Ed Stoke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2022 20:50 22 dec 2022 11:15 door Peter Olsthoorn.
Peter Olsthoorn
Berichten: 641
Lees meer
Onderwerp Auteur
Wat te doen als een onderdeel niet meer te leveren is? #3831
In het verslag van onze laatste Mini Meeting van 29 oktober schreef ik dat een groepje (3) leerlingen van het Kaj Munk college uit Hoofddorp zich gingen buigen over onze “zorg” ; wat te doen als een onderdeel van onze motorfiets niet meer leverbaar is?
Zij deden dit in het kader van het vak Onderzoek & Ontwerpen in hun opleiding aan het zgn. Technazium van deze school, een van hun docenten ook BMW-Cruiser rijder bracht ons met elkaar in contact.
Wij hebben hen (via een bevriende dealer :woohoo: ) een kentekenplaat houder/Achterlicht van onze BMW Cruiser voor dit onderzoek beschikbaar kunnen stellen.



In hun “pre meesterproef” komen zij na terdege onderzoek op het internet en met contacten met diversen bedrijven en docenten van hun school tot de conclusie dat voor het namaken van een niet meer te leveren onderdeel op de eerste plaats een goede scan van een nog heel zijnde onderdeel noodzakelijk is.B)
Namaken van een onderdeel kan op meerdere manieren gieten in een vorm, maar printen in een 3D printer heeft de voorkeur, maar dat gaat dan met kunststof materiaal.
Maar hier kan dan de afwerking van een dergelijk onderdeel weer een probleem gaan worden, in het geval van ons achterlicht zou dat het verchromen of minimaal glad afgewerkt moeten zijn.
Maar echt goed verchromen kan eigenlijk alleen met materialen die geleiden als koper nikkelen aluminium, in het geval van galvaniseren komt er dan een dun laagje chroom op een onderdeel.

Maar een scanner voor deze gecompliceerde onderdelen blijkt een pittig kostenplaatje (+/- 10.000 euro) te hebben, dus adviseerde zij ons een dergelijke scanner zelf aan te schaffen, hetgeen ik in het vragen rondje heb laten weten dat dit meer in de hoek van een onderdelen handelaar of een producent thuis hoort.

Het glad afwerken van een 3D geprint filament komt in hun onderzoek wel aan de orde, dat is nml. goed glad te maken met aceton.
Dat zou daarna dus ook in kleur gespoten kunnen worden, maar ook een chroom wrap en chroom poeder is mogelijk. Ze hadden daar ook voorbeelden (in mijn bezit) van gemaakt.

Kortom ik vind wel dat we een stuk wijzer geworden zijn, een eigen onderzoek heeft me ook als op het spoor gebracht van een producent van PC/ABS filament wat met polycarbonaat/acrylonitril butadieen styreen werkt. Dat moeten we dus nader uitwerken, er staat immers in de doctrine van onze “Owner Group” dat we de R1200 C BMW Cruisers zo lang mogelijk in het straatbeeld willen houden. :evil:

Kortom ik ben wel tevreden met hun klus, Gerjo en wij zijn niet direct bediend, maar ik denk dat de Knalpot en de Hobbyist hier wel wat mee kunnen in de toekomst?
In het vragen rondje heb ik die drie jongens “ondersteunend lid” gemaakt van onze BMW Cruiser Owner Group door ze een button in presentatie doosje aan te bieden wat met applaus en dank werd aanvaard.:cheer:

Als er ontwikkelingen zijn in de toekomst laat ik het hier weten.

Groetjes, Peter Olsthoorn.

Het leven is als motorrijden;
Je verliest je balans
Als je stil staat
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.259 seconden
Naar boven