U kunt alleen reageren op onderwerpen op dit forum als u bent ingelogd,
Om te kunnen inloggen, moet u lid zijn van de BMW Cruiser Group.

Helemaal zonder stroom, R1200CL

23 feb 2021 18:16
Rene Kilsdonk
Lees meer
Helemaal zonder stroom, R1200CL #2852
Uitgangsspanning dynamo verhogen is dat een optie? Volgens mij verkoopt Bosch die dingen . Heb ik eens gebruikt op een boot die ik had maar zou theoretisch ook moeten werken op een motor dynamo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2021 17:27
Tom Stuip
Lees meer
Helemaal zonder stroom, R1200CL #2851
Ik heb zo'n start onderbreker en sluit de boel af als ik de motor 4 dagen of langer niet denk t gebruiken. Maar als de accu daarvoor te weinig lading heeft gekregen is hij daarna toch te zwak.

23 feb 2021 16:44 23 feb 2021 16:45 door Rene Kilsdonk.
Rene Kilsdonk
Lees meer
Helemaal zonder stroom, R1200CL #2850
Dus eigenlijk zou je dus een stroom onderbreker op de - pool van de accu moeten plaatsen en deze ergens onopvallend op je motor zetten. Nadeel is dat de klok stil komt te staan maar ja starten is altijd beter toch. Voordeel je hebt direct een extra alarm op je motor,
er zijn verschillende te koop
Bijlagen:

23 feb 2021 16:16
Tom Stuip
Lees meer
Helemaal zonder stroom, R1200CL #2849
Hierbij een foto van de "nood accu" die ik 's-winters altijd bij me heb. Gekocht in een auto onderdelen winkel, kostte ongeveer €60-70. Oplaadbaar via USB, en nooit meer onzekerheid of je weg kan rijden of niet. Vandaag gebeld met Houtrust en omdat ik 's-winters met buddyseat en handvatverwarming rijd laadt hij niet genoeg bij en moet ik hem minstens 1 x per week een dag/nacht aan de druppellader zetten. Lastig want ik woon aan de drukke Javastraat in Den Haag, maar dit is nu mijn 3e nieuwe (gel) accu in 14 maanden. De 1e had ik gekocht, de 2e viel onder garantie, de 3e hoor ik morgen als ik de motor ga ophalen.
Een heerlijke motor maar electrisch een zorgenkind als je hem niet regelmatig bijlaadt.
Bijlagen:

23 feb 2021 15:27 23 feb 2021 15:30 door Rene Kilsdonk.
Rene Kilsdonk
Lees meer
Helemaal zonder stroom, R1200CL #2848
Peter deze ACCU EXIDE GEL-UITVOERING 19AH 185X80X170MM met 1 JAAR GARANTIE is geheel onderhoudsvrij en hoef je dus eigenlijk nooit naar de accu om te kijken het werkt of het werkt niet meer. Natuurlijk moet je ze niet ontladen met een klok of alarm of bij CL met radio. Druppelader werkt perfect om ontlading te voorkomen. Dit soort accu's gaar zeker 5 jaar of langer mee. Ze kosten € 87,50 bij de Hobbyist maar zullen ook nog wel goedkoper te vinden zijn. Geschikt voor alle R1200C.
De accu’s zijn reeds in de fabriek gevuld en hermetisch gesloten. Men noemt deze uitvoering dan ook wel Factory Activated. Ze zijn voor gebruik gereed.

Voordelen GEL accu’s:
• Superieure startcapaciteit.
• Beperkte zelfontlading tov conventionele loodaccu's
• Direct gebruiksklaar dus u hoeft niets bij te vullen.
• 100% lekvrij.
• Kan in ieder positie gemonteerd worden.
• Gemakkelijk & veilig voor transport.
• 100% onderhoudsvrij na installatie.
Bijlagen:

23 feb 2021 15:09 23 feb 2021 15:12 door Peter Olsthoorn.
Peter Olsthoorn
Lees meer
Helemaal zonder stroom, R1200CL #2847
In het kader van het gebruik van een "druppelaar" heb ik ook nog wel een tip.
Bij deze vorm van opladen is er dus sprake van laden en ontladen van je accu, als je dus in de fase van het ontladen de druppelaar los maakt van je motor is de accu dus leeg.
Dus vergewis je altijd in welke fase dat laadproces zich bevind voor je de boel los koppelt.

Daarnaast zou ik iedereen willen adviseren laat je accu zeker elke twee jaar, uitvoerig testen of ie het volgend jaar nog betrouwbaar zal zijn :evil:
Voor die 90 euro (info Kilsdonk) wil je toch geen ellende hebben. :lol:

Ik zal deze discussie ook op de agenda zetten voor de komende technische dag in Weert.

Groetjes, Peter Olsthoorn.

Het leven is als motorrijden;
Je verliest je balans
Als je stil staat

23 feb 2021 13:16
Michiel Kruijver
Lees meer
Onderwerp Auteur
Helemaal zonder stroom, R1200CL #2846
Thnx, als het goed is krijg ik foto van jumpstarten, ik heb echt gezocht, zelfs de boekejes erbij gehad, maar kom er niet uit. De mijne is import uit Italie, net even anders weer.

23 feb 2021 13:06
Gerrie Slegers
Lees meer
Helemaal zonder stroom, R1200CL #2845
Nog even dit, de motor nooit proberen te starten met kabels of een jumpstarter via de aansteker, daar zijn de draadjes te dun voor, kunnen ze niet goed tegen.

23 feb 2021 12:51
Gerrie Slegers
Lees meer
Helemaal zonder stroom, R1200CL #2844
Nog even terug te komen op de accu, de "sigarettenaanstekers" kun je gebruiken om op te laden maar dan moet je druppellader wel goed zijn natuurlijk, heb het zelf wel eens gehad dat dat ding dagenlang hing maar niks van bijladen, bleek dat hij stuk was.
Als je de lader aansluit moet na een dag de accu toch opgeladen zijn, mits je accu zoals ik al zei niet kapot is maar dat zie na een dag al af de lampjes nog oranje of rood staan te knipperen, want dan is het waarschijnlijk foute boel.
Een CL is eenmaal gevoelig wat de stroomvoorziening betreft, als de motor al een dikke week stilstaat puft hij al om te starten.
Er zat ooit een autocom systeem op, altijd zwakke of lege accu na een paar weken, totdat de dealer zei dat het door dat systeem kwam, vrat toch stroom ondanks dat het contact uit was, gelijk alles verwijderd en inderdaad het scheelde wel.
Een CL kun je beste gewoon aan de druppellader leggen als je een paar weken niet rijd.
Dus toch maar laden via de aansteker.

22 feb 2021 09:59
Gerrie Slegers
Lees meer
Helemaal zonder stroom, R1200CL #2843
Velen hebben een probleem met de CL als het daarover gaat, ik ook dus maar komt ook veel door het klokje, vreet ook stroom en inderdaad als je de CL weg zet en je bent niet op tijd met een druppellader is het klaar en zeker in de koudere perioden van het jaar.
Ik heb op de startmotor en plug laten monteren voor het laden en eventueel starten met kabels of een jumpstarter, werkt vele malen beter dan met een chagrijnige kop de motor half moeten slopen om bij die achterlijke accu te moeten komen, en geloof me ik weet er alles van.
Ik maak vanavond een foto van de plug, hoop dat ik je er mee kan helpen, en ja als de accu nu kapot is wat kan zul je toch weer moeten sleutelen.

21 feb 2021 12:50
Michiel Kruijver
Lees meer
Onderwerp Auteur
Helemaal zonder stroom, R1200CL #2842
Heb je er een fotootje van, ik kan het niet vinden

21 feb 2021 09:39
Rene Kilsdonk
Lees meer
Helemaal zonder stroom, R1200CL #2841
Michiel vorig jaar het zelfde probleem gehad, motor stond in garage in spanje stroom uitgevallen en acco leeg. Ik heb toen een accu bij de hobbyist besteld binnen 2 dagen een nieuwe orginele accu voor nog geen 90 euro

20 feb 2021 17:01
Tom Stuip
Lees meer
Helemaal zonder stroom, R1200CL #2840
Dat had ik vorig jaar met mijn R1200cl. Accu was toen naar de knoppen,dus nieuwe accu gekocht. Ik heb elke winter start problemen omdat ik dan met buddyseat en handvarverwarming rijd. Als hij dan een week stil staat start hij moeilijk of niet, ook al sluit ik de accu tijdns stiltand af met een massa schakelaar die ik er op heb laten zetten. Ik heb nu altijd een soort "nood accu" bij me: een NOCO Boost Plus, GB40. Is makkelijk op te laden via USB en altijd sterk genoeg om te starten.Er zit ook een sterke lamp in en je kunt je telefoon opladen. Nu heb ik nooit meer start-zorgen, die onzekerheid van gaat 'ie starten of niet. Ik sluit hem aan met 2 klemmen op de uitwendige polen: de min zit op de linker cilinder en de plus links op de zijkant van het blok.Er horen rubber beschermdoppen op tijdns het rijden

20 feb 2021 15:44
Michiel Kruijver
Lees meer
Onderwerp Auteur
Helemaal zonder stroom, R1200CL #2839
Top, Thnx

20 feb 2021 15:19
Peter Olsthoorn
Lees meer
Helemaal zonder stroom, R1200CL #2838
Dat is reuze vervelend, maar gelukkig hebben jullie op deze motor de mogelijkheid om met startkabels te starten.
Op de startmotor zit een verchroomde ronde bout, daar zet je de plus kabel op en op de linker cylinder zit ook zo een knop voor de andere kabel en starten maar.

Daarnaast (ik ken jouw lader niet) is dat knipperen geen probleem is een signaal dood, dus gewoon laten staan.

Groetjes, Peter Olsthoorn.

Het leven is als motorrijden;
Je verliest je balans
Als je stil staat

20 feb 2021 14:33
Michiel Kruijver
Lees meer
Onderwerp Auteur
Helemaal zonder stroom, R1200CL #2837
De R1200CL staat keurig in de garage, keurig de lader erop, druppelen. Dan rampspoed, de stroom van de garage valt uit, de garage is niet aan huis, dus niets van gemerkt. Nu helemaal zonder stroom, noppa nada, de druppellader erop gezet die begint direct te knipperen en opladen ho maar. Is dit op een simpele manier op te lossen? Ik gebruik de "sigaretten" aansteker om op te laden. HELLUP

Tijd voor maken pagina: 0.478 seconden
Naar boven