U kunt alleen reageren op onderwerpen op dit forum als u bent ingelogd,
Om te kunnen inloggen, moet u lid zijn van de BMW Cruiser Group.

× Welkom bij het BMW Cruiser forum!

Vertel iets over wie je bent, wat je leuk vind en waarom je lid bent geworden van deze website.

Nieuw lid van de groep en stuurvraag

09 nov 2020 22:57
Bas van der Bruggen
Meer
Onderwerp Auteur
Nieuw lid van de groep en stuurvraag #2763
Beste Jeroen,
Ik ben over stuurbeugels en leidingen nog even in gesprek met Peter Britsemmer. Mogelijk leidt dat tussen ons tot een wederzijdse uitruil.
Maar mocht het anders verlopen, neem ik graag alsnog contact met je op.
Vriendelijke groet,
Bas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 nov 2020 21:49
Jeroen van Druten
Meer
Nieuw lid van de groep en stuurvraag #2762
Ik heb wel interesse in de klemmen 28 mm voor mijn Montauk. De mijne zien er niet meer uit. Mvg Jeroen

05 nov 2020 16:19
Bas van der Bruggen
Meer
Onderwerp Auteur
Nieuw lid van de groep en stuurvraag #2761
Hallo geïnteresseerden,
Inmiddels heb ik zowel de risers als het stuur in huis. De risers heb ik al geprobeerd te monteren, maar als ik ze iets naar mij toe kantel (wat de bedoeling was) is de remleiding te kort. Dus het gaat sowieso betekenen dat de leidingen verlengd moeten worden. Dan ook maar meteen het police-stuur erop. Nou ja 'meteen', eerst maar weer wat sparen.
Hartelijke groet,
Bas

27 okt 2020 17:27
Bas van der Bruggen
Meer
Onderwerp Auteur
Nieuw lid van de groep en stuurvraag #2759
Beste Simon,
Ja, uiteindelijk zal dat stuur er wel op gaan. Ik vond het bij Pedro ook allemachtig fijn zitten.
Ben nu dus nog op zoek naar passende stuurbeugels,-klemmen (25mm). Want die van het Avangarde-stuur zijn daarvoor te ruim (en te hoog).
Dus mocht iemand wat weten.....
Gemeende groet,
Bas

27 okt 2020 17:19
Simon Nijenhuis
Meer
Nieuw lid van de groep en stuurvraag #2758
Bas,

Ben blij te lezen dat het toch nog gelukt is met dat Police-stuur van Marktplaats.

Kan je echt aanraden dat te plaatsen. Bevalt mij prima.

Met technische groet,
Simon.

27 okt 2020 11:56
Bas van der Bruggen
Meer
Onderwerp Auteur
Nieuw lid van de groep en stuurvraag #2757
Beste geïnteresseerden,
Voor zover interessant, een kleine update:
Nadat ik meende achter het net te hebben gevist mbt. het Police-stuur op Marktplaats -wat de verkoper hardnekkig Easy Rider-stuur blijft noemen ("What's in the name. That which we call a rose would smell as sweet by any other name")-, had ik op eBay toch naar een dergelijk stuur gezocht, ondanks de aankoop van de eerder genoemde risers. Koop gesloten (E80,- + E16,- verzendkosten). Daarna meldde de Marktplaatsverkoper zich weer. Hij had het stuur nog (en dat voor E50,-!).
Oeii! Op eBay kan een eenmaal gedaan bod niet ongedaan worden gemaakt, maar in overleg met de verkoper is de aankoop toch geannuleerd.
Nu heb dus toch dat stuur van Marktplaats. Origineel BMW en met maatvoering (de foto verhoudingsgewijs vergeleken met de maten van Pedro's stuur) die inderdaad ( ja Peter, je had gelijk!) perfect overeenkomen met het BMW Police-stuur.
Ik heb nu dus voor zo'n E75,- twee opties. Hoe het straks ook zit, dit is nu al een luxe positie :)

Hartelijke groet,
Bas

25 okt 2020 08:44
Peter Olsthoorn
Meer
Nieuw lid van de groep en stuurvraag #2756
Fijn Bas dat je nu heb gevoeld (bedankt Pedro) hoe fijn een Police stuur kan zijn.
Nu maar even wachten op die risers van E-bay of die ook dat fijne gevoel zal geven. Je hoeft dan waarschijnlijk niet zoveel andere dingen aan te passen, zoals leidingen etc., omdat het stuur in wezen niet veel verplaatst.
Hou ons op de hoogte.B)

Groetjes, Peter Olsthoorn.

Het leven is als motorrijden;
Je verliest je balans
Als je stil staat

24 okt 2020 21:20 24 okt 2020 21:21 door Bas van der Bruggen.
Bas van der Bruggen
Meer
Onderwerp Auteur
Nieuw lid van de groep en stuurvraag #2755
Beste geïnteresseerden,
Even een update, omdat jullie zo geïnteresseerd hebben gereageerd op mijn initiële vraag.
Na even met de 'stuurmaterie' bezig te zijn geweest, is mij een aantal zaken duidelijk geworden: het zgn. Avantgarde-stuur dat ik op de motor heb, heeft niet de doorsnee dikte van 25 mm (22mm aan de handvatten) die andere BMW-sturen hebben. Mijn zoektocht naar een Police-stuur was aanleiding tot een 'discussie' of het eerder op Marktplaats aangeboden stuur nu wel of niet een Police-stuur was. Ik vond de maatvoering (van een officieel BMW-Policestuur (afb. 1) nog wel afwijken van de foto van de verkoper (afb. 2). Peter benadrukte dat wanneer het Marktplaatsstuur origineel BMW was (hetgeen het geval was), het absoluut een Police-stuur zou zijn. Ik denk achteraf dat hij daar gelijk in heeft gehad, maar toen had ik de verkoper al gemeld dat het stuur mij te hoog was. Toen ik na voortschrijdend inzicht het stuur alsnog wilde kopen, viste ik achter het net.
Intussen had ik op E-Bay risers gevonden (en besteld) die mijn Avantgarde-stuur alsnog iets omhoog en naar mij toe zullen kunnen brengen (afb. 3). Dat helpt me al veel verder.
Afgelopen zaterdag heb ik de vriendelijke Pedro Montoya ontmoet. Hij moest bij de motorzaak in Nieuwleusen zijn en was bereid even een kopje koffie bij mij te komen drinken. Zodoende heb ik zijn stuur even kunnen ervaren. Ik moet zeggen dat zo'n Police-stuur wel een erge comfortabele zit realiseert.
Dus: ik blijf op zoek (en ja, e-bay biedt regelmatig wat aan, nieuw en gebruikt). Maar ik wacht eerst maar even het effect af van de bestelde risers.
Dank voor jullie meedenken.
vriendschappelijke groet,
Bas
Bijlagen:

15 okt 2020 13:25 15 okt 2020 14:27 door Peter Olsthoorn.
Peter Olsthoorn
Meer
Nieuw lid van de groep en stuurvraag #2743
Het lijkt mij nog steeds het beste Bas dat je in Zwolle afspreekt om het eens echt te voelen of dat het is wat je zoekt.

Als er in dat op Marktplaats aangeboden stuur een BMW merkje staat (niet iedereen kent onze stuur namen toch) moet het haast wel een Police model zijn, had hij bij geval ook de steunen nog?
Dan dat stuur met steunen ophalen en het model gelijk vergelijken met je test uit Zwolle en desnoods ga ik met je mee.

Die USA risers op die foto van de cruiser uit Nieuw Vennep zal inderdaad een zoekplaatje worden, maar mijn vader leerde mij al, "dooie dingen zijn mij niet de baas".

Je verliest je balans
Als je stil staat

14 okt 2020 21:32
Bas van der Bruggen
Meer
Onderwerp Auteur
Nieuw lid van de groep en stuurvraag #2742
Beste mannen,
Dank voor jullie 'recherchewerk'. Het heeft al weer iets meer duidelijkheid gebracht in de wereld van sturen en maatvoeringen.
Als ik een en ander goed heb begrepen, dan kan ik, dankzij jullie, het volgende concluderen:
1) ik heb op dit moment een Avantgarde-stuur (28/22), (of 23 met meetfout:blink: )
2) wat ik zou willen is een Police-stuur. Dat biedt me net iets meer mogelijkheid optimaal van het ruggensteuntje te profiteren.
3) het Police-stuur heeft een andere maatvoering (25/22) dan het Avantgarde-stuur.
4) op de site die René communiceerde wordt inderdaad een Police-stuur getoond. Het op Marktplaats aangeboden stuur waar ik op heb gereageerd werd door de verkoper nadrukkelijk een Easy Rider-stuur genoemd. (Overigens met originele BMW 'stempel' in het metaal. Is dat één van de drie varianten waar René het over had?). Het was zichtbaar langer/hoger dan het Police-stuur. Voor mij te hoog. Dus die optie valt af.
5) Blijft dus over a) Police-stuur met aangepaste stuurklemmen/-beugels, of b) Peters suggestie van andere beugels/risers die het Avantgarde stuur verder naar je toe brengen. Dat laatste vind ik inderdaad een heel interessante optie. Enig idee waar te koop?
Lieve meedenkers, dank voor alle moeite. Mijn vraag én het mogelijke antwoord zijn er duidelijker door geworden.
Van relevante ontwikkelingen zal ik jullie op de hoogte houden.
Blijf alsjeblieft gezond.
Hartelijke groet,
Bas

13 okt 2020 14:10 27 okt 2020 17:44 door Peter Olsthoorn.
Peter Olsthoorn
Meer
Nieuw lid van de groep en stuurvraag #2741
Dit zou (na Zwolle ;-) )ook een mogelijkheid (bedankt Ed.) kunnen zijn, je ziet hier dus een steun die het Avantgarde stuur iets naar je toe brengt.

Je verliest je balans
Als je stil staat
Bijlagen:

13 okt 2020 12:05 14 okt 2020 16:23 door Peter Olsthoorn.
Peter Olsthoorn
Meer
Nieuw lid van de groep en stuurvraag #2740
Heren, als Bas een stuur wil (en hij heeft dat i.o. geproefd in Zwolle) dat meer naar hem toe komt moet dat m.i. het Police stuur worden, er is nml (origineel) geen ander 28 mm stuur.

Het is inderdaad zo dat hij nu een 28 mm (Avantgarde) stuur heeft, dus noodzakelijk om aan de verkoper van dat Police stuur ook te vragen of hij de steunen nog heeft, anders bestellen. De handvaten zijn van alle cruisers gelijk (heb ik na gevraagd) dus die 22 of 23 mm meeting van ons beide zal niet juist zijn ;-).

Komt nog wel een ander complicerend dingentje bij als je een origineel windscherm hebt, want dan is de onderste steun anders.
Maar ik zie op de foto volgens mij dat je die niet hebt Bas.
En heeft de verkoper van het stuur deze steun toevallig wel, nog niet erg want dan gebruik jij dat gaatje niet.

Dus op naar de verkoper voor info en naar Zwolle om te proeven ;-)

Je verliest je balans
Als je stil staat
Bijlagen:

13 okt 2020 09:43 13 okt 2020 09:47 door Rene Kilsdonk.
Rene Kilsdonk
Meer
Nieuw lid van de groep en stuurvraag #2739
Volgens mij is dit volkomen normaal en moet je zoeken naar een stuur van 28mm
op deze site zie welke stuurtypes er in 97 beschikbaar waren (3) en de mogelijkheden
Je ziet dan dat jij Avantgarde klemmen op je motor hebt en die zijn 28mm, de klemmen bij een politiestuur zijn normaal 25mm. Kijk maar eens op de website

www.realoem.com/bmw/enUS/partgrp?id=0434-USA-08-1997-59C1-BMW-R_1200_C_97_0424,0434_&mg=32

12 okt 2020 21:43
Bas van der Bruggen
Meer
Onderwerp Auteur
Nieuw lid van de groep en stuurvraag #2738
Beste René en Peter,
Allereerst: wat fijn dat er mensen zijn die heel concreet met je mee willen denken. Dank daarvoor. Dat is echte motorfamilie!
Om vooraf jullie zorg weg te nemen: nee, ik monteer niets dan nadat ik het heb 'gepast' (en heb goed bevonden), waar en hoe dan ook. (Peter heeft me in dit verband de contactgegevens van Pedro Montoya, in Zwolle, doorgegeven. Ga ik zeker contacten).
Maar dat stuurverhaal lijkt toch complexer te zijn dan ik dacht. Ik geef je de foto's. Niet om te blijven zeuren, hoor. Ik heb een ge-wel-di-ge machine, ik zit goed, hij rijdt fijn, maar voor mijn rug zou het wellicht net iets optimaler kunnen. Ik zoek dus, met jullie wijze adviezen indachtig.
Het communiceert altijd wat extra ingewikkeld via tekst, maar ik probeer het voor jullie toch nog duidelijker te maken, gewoon omdat jullie er vooralsnog meer van weten dam ik. Maar als je er genoeg van hebt, mag je van mij denken: 'Zoek het effe lekker zelf uit'.
Dus nog een poging (foto's) om een en ander helder aan te geven:
Toelichting bij foto's (heb er speciaal een mooie schuifmaat voor gekocht:) :
1) stuurdikte (28mm)
2) dikte bij handvatten (23mm)
3 en 4) stuurverhoger. Zien jullie daar iets bijzonders aan?
Fijne avond, mannen (en een fijn leven).
Vriendelijke groet,
Bas

12 okt 2020 20:30
Rene Kilsdonk
Meer
Nieuw lid van de groep en stuurvraag #2737
Hallo Bas er zijn 2 maten 25mm en 28mm. De C heeft 25mm en de Avantgarde en Montauk de 28mm. Maar jij hebt stuur verhogingen en die zouden wel eens het verschil kunnen maken omdat sommige verhogingen een verloop hebben van 25 naar 28. In jouw geval zou je dus eens moeten kijken hoeveel he stuurdoorsnee is als je de verhoging eraf haalt. Waarschijnlijk is die holling dan 25mm.
Ik weet het niet 100% zeker maar ik heb het idee dat dit zo is. Hoe dik het bij de handvaten is weet ik niet maar daar zal waarschijnlijk ook verschil in zitten.

12 okt 2020 19:02
Peter Olsthoorn
Meer
Nieuw lid van de groep en stuurvraag #2736
Bas, ik heb zojuist mijn Police stuur opgemeten en die is echt 25/22, het lijkt mij echt heel vreemd dat jouw stuur andere maten heeft want dan moeten er ook verschillende handvaten zijn. En ook de bevestiging op de kroonplaat zou dan anders zijn.

Heeft overigens de verkoper van dat hogere Police stuur er ook de bevestigingen op de kroonplaat bij, want dan ben je m.i. ook klaar.

Ik hoop dat er iemand zich meld die ooit zijn of haar stuur eens heeft gewisseld.:evil:

Het allerbelangrijkste in jouw case blijft m.i. proef zitten/rijden met een Police stuur maar daar hebben we nu een juiste afspraak voor neem ik aan.
Ik zou je niet adviseren om met een niet BMW gebonden merk stuur te gaan werken.

Ik zal ook mijn licht nog weer eens op steken bij mijn dealer in Alphen, want kennis bij de bron is immers wel handig.

Je verliest je balans
Als je stil staat

12 okt 2020 18:40
Bas van der Bruggen
Meer
Onderwerp Auteur
Nieuw lid van de groep en stuurvraag #2735
Naar aanleiding van de tip van Simon heb ik contact gehad met de aanbieder van het stuur. Om een en ander op elkaar af te stemmen heb ik ook de dikten van het stuur opgemeten. Daaruit bleek dat mijn stuur 28mm dik is, en bij de hand handvatten 23mm. Het aangeboden stuur paste niet (25/22 volgens opgaaf).
Zijn er veel verschillende diktematen, of heb ik een afwijkende maatvoering?
Verder dank aan Simon, en aan Peter die me telefonisch nog wat tips en suggesties heeft gedaan.
Ondertussen houd ik me aanbevolen voor een (iets) hoger stuur. Niet per se Easy Rider.
Blijf gezond.
Bas

10 okt 2020 21:05
Bas van der Bruggen
Meer
Onderwerp Auteur
Nieuw lid van de groep en stuurvraag #2732
Beste Peter,
Ik heb inderdaad de motor van Willem overgenomen. Spijtig aan de ene kant, vreugde aan de andere zijde. Maar ook voor Wikken gold dat hij het fijn vond dat zijn motor naar een leeftijdgenoot en liefhebben ging.
Dank voor je reactie. Ik begrijp eruit dat de elektrische bekabeling waarschijnlijk wel past. Een hele geruststelling.
Over je terzijde: volgens mij beschikt elke motor (taalkundig gezien) over een handrem (naast een voetrem), maar voor- en achterrem zijn wellicht betere begrippen. Wat ik inderdaad niet heb is een koppelingskabel! (:lol:)
Mooie motor had je. Is die gele de Elfenbein ? Wat is precies het verschil? Vergeeft me mijn 'beginnersvraag'.
@Simon. Dank voor je tip. Heb meteen contact opgenomen met de verkoper. Eens kijken of er na passen en meten een deal in zit.
Dank jullie wel.
Hartelijke groet,
Bas

10 okt 2020 16:12
Simon Nijenhuis
Meer
Nieuw lid van de groep en stuurvraag #2731
Hallo Bas,

Welkom bij de Club.
Mocht je een Police stuur zoek, er staat er een op marktplaats.
www.marktplaats.nl/a/motoren/onderdelen-overige/m1595827831-....html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618

Met technische groet,
Simon.

10 okt 2020 12:56 10 okt 2020 14:28 door Peter Olsthoorn.
Peter Olsthoorn
Meer
Nieuw lid van de groep en stuurvraag #2730
Hallo Bas,

Op de eerste plaats van harte welkom bij de BMW Cruiser Owner Group, ik hoop dat je vind wat je zoekt bij ons, "Willem" heeft vast heel veel positiefs over ons verteld zodat je nu deze keus hebt gemaakt. Ik kijk er naar uit je gauw een keer te mogen ontmoeten op een van onze meetings.

Leuk dat je nadenkt over een ander stuur, waar jij nu over denkt is het zgn. Police stuur. Het lijkt mij goed dat je eerst eens zou moeten passen op een motor met een dergelijk stuur voor je wat gaat aanschaffen.

Een dergelijk Police stuur wordt zelfs op Marktplaats regelmatig aangeboden, maar let inderdaad op de noodzakelijke (zie op de foto dat die van mij veel lager waren) vulblokken zoals Rene ook aangeeft.

Wel even een opmerking ik wist dat oud collega Bloemendaal een speciale cruiser had maar een handrem had hij vast niet en ook de koppeling is bij onze cruiser hydraulisch, maar dat terzijde.

Navraag bij mijn dealer/reparateur (de Jong Alphen) op zijn onderdelen computer leert mij dat de kabelbomen op alle drie de cruiser sturen gelijk zijn, maar dat de gaskabel, de leiding van koppeling en voor rem verschillend zijn. Die zou je dus in voorkomend geval moeten aanpassen of vervangen.
Ik zie dus wel op je foto dat je behoorlijk hogen vulstukken bij je bestaande stuur hebt, dus wie weet is er niet veel nodig.

Maar nogmaals mijn advies ga eerst eens proef zitten en of rijden op een cruiser met Police stuur. Op een Meeting (bijvoorbeeld 8 November) zou je vast een collega ontmoeten.

P.S. de foto's zijn van mijn voorgaande motor ik rij nu een Elfenbein 1200 C)

Je verliest je balans
Als je stil staat
Bijlagen:

Tijd voor maken pagina: 0.531 seconden
Naar boven